Commewijne & Co - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Jansbeken - WaarBenJij.nu Commewijne & Co - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Jansbeken - WaarBenJij.nu

Commewijne & Co

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

18 Maart 2007 | Suriname, Paramaribo

Na een drukke week op stage en daarnaast culturele maar ontspannende uitstapjes is er dan eindelijk tijd om een stukje te schrijven aan jullie.

Vorige week zondag zijn we met een aantal huisgenoten naar White Beach geweest. Dit is een aangelegd stuk strand langs de Surinamerivier. Deze dag stond vooral in het teken van de net nieuw gekochte hangmat inwijden. Heerlijk de hele dag in mijn hangmat gelegen, boekje gelezen en uiteraard op z’n tijd een hapje eten en wat drinken. Op een gegeven moment kwam er een bandje optreden (voor een familiefeestje) waar een huisgenoot van ons sinds kort in speelt. De Brassband, behoorlijk bekend hier in Paramaribo. Heerlijke swingende muziek, prachtig om te zien en stilstaan is dan ook behoorlijk moeilijk. Het trok heel wat bekijks, dus dit was een gezellig boel. Later op de dag begon het helaas wat te regenen, (misschien een teken dat we al lang genoeg geluierd hadden?) toen werd het dan ook tijd om naar huis te gaan.

Stage was deze week behoorlijk druk, ik ben veel aan de slag gegaan met kinderen op het gebied van rekenenproblemen, heb een boekje met reken- en taalopdrachten gemaakt voor mijn klas voor als ze klaar zijn met hun werk (lijkt mee een stuk boeiender dan niets doen...) en ik heb vrijdag heel de dag les gegeven. Erg leuk en leerzaam maar zeer vermoeiend. Daarna heerlijk uitgerust en gelunched bij Zus&zo (restaurant van een Nederlandse eigenaar)!
’s Avonds zijn we gaan shoppen, er zijn hier twee grote shopping Malls waarbij ze Europeese en Amerikaanse merken hadden werd ons gezegd, maar dit viel nogal tegen. Na een uur hadden we alle winkels gehad en geen van alle had iets gevonden. Helaas, ik zal dus nog een aantal weken moeten wachten, dan kan ik in Veldhoven weer aan de slag!

Gisteren, zaterdag, zijn we naar de plantages van Commewijne geweest. Met een bootje werden we naar de verschillende dorpjes gevaren. Dit was absoluut geen straf, aangezien de zon volop scheen en we heerlijk op het bootje in de zon konden zitten.
Eerst zijn we naar Ford Nieuw Amsterdam gevaren. Dit ford diende vroeger ter bescherming van de plantages en de aanvallen van buitenaf. Het ford is nu ingericht als openluchtmuseum waarbij de kruithuizen, kanonnen, de cellen en de oude sluis te zien zijn binnen de vijfhoekige wallen van het verdedigingwerk. Behoorlijk wat lopen dus, maar met de verhalen die onze gids vertelde was het erg interessant.
Daarna zijn we verder gevaren, onder het genot van een stuk cake en een kipbroodje, naar het dorpje Johanna en Margaretha. Hun belangrijkste bron van inkomen is de tilapiavis. Hier hebben we dan ook gezien hoe ze deze vissen vangen en klaar maken voor verkoop. Het dorpje was prachtig, veel palmbomen en kleine riviertjes.
Vanuit dit dorpje gingen we naar Frederiksdorp om te lunchen. Dit leek wel een vakantieoord! Dit is het ook want je kon hier namelijk overnachten in historische huisjes. Hier stonden mooie verzorgde huisje in een bloemrijke omgeving. Een ideale plek dus om te eten en daarna lekker in een hangmat uit te buiken.
De vroegere koffie- en cacaoplantageplantage daar was zeer sfeervol met de vele palmbomen.

Na tot rust gekomen te zijn gingen we naar het dropje Rust en Werk. Dit deden we bewust later op de dag omdat je hier alleen maar kon komen als het vloed was. Door een kreekje te varen kwamen we hier aan. Hier kweken ze vooral garnalen in de door hun zelf aangelegde visvijvers.
Ook kwamen we langs de openbare school van dit dorpje, waar we natuurlijk even een kijkje hebben genomen.

Onder het genot van een rum-cola in de zon op de boot zijn we teruggevaren en kwam deze dag ten einde. Helemaal kapot kwam ik thuis en helaas kreeg ik wat last van mijn maag. Op dit moment heb ik er nog steeds last van...Ik hoop dat veel water drinken en fruit eten de juiste oplossing is zodat ik morgen weer flink aan de slag kan op stage.

Lieve allemaal, ik laat het hierbij voor deze keer, fijne week en nogmaals bedankt voor de leuke reacties van iedereen!
Ellen

  • 18 Maart 2007 - 17:48

    Marleen:

    Hey Bel!
    Heerlijk cultureel verantwoord bezig, goed zo! Dat je zomaar overal die hangmat in kunt duiken is wel masterlijk zeker.. Hoop dat de problemen met de directrice ondertussen ook opgelost zijn, alsmede de maagklachten! Tot de volgende keer maar weer, en een dikke knuffel

  • 18 Maart 2007 - 17:51

    Mariose En Nora:

    leuk verhaal, is je maag alweer in orde, ellen?
    Hoe kunnen we je mailen? Op deze wijze. Wij zijn jaloers op de mooie zon, hier was hagel en koude noorden wind.


  • 18 Maart 2007 - 18:24

    Marlie:

    Wat zijn jullie ook aktief, volgens mij ben je iedere avond doodop. Vervelend van je maag maar als het niet overgaat kun je 22-3-`07 naar de dokter zie ik. Jammer dat er weinig te shoppen is maar bij Attitude blijft nog wel wat over. De sandwich van Zus en zo doet me wat aan Browns denken. Heb je ook garnalen gegeten? Om wat bij te verdienen is dat wellicht een leuk baantje?
    Ellen, wacht je verdere belevenisen weer af.
    Knuffel, Marlie.

  • 18 Maart 2007 - 18:46

    Wilma En Ed:

    Hoi Ellen
    wat leuk te lezen dat alles goed is.
    Weer veel plezier en sucses op school deze week.Groetjes vanuit Veldhoven

  • 18 Maart 2007 - 23:20

    Hanneke:

    Yo Bel!
    Na mn werk even vlug een kijkje, en jawel een nieuw verhaal!
    Nice pictures ;) Je ziet er (ondanks de maagpijn) goed uit. Hopelijk gaat het snel weer over.
    Ook je verhaal is erg leuk om te lezen, zo te zien genoeg te doen daar!Succes morgen op stage en een dikke zoen vanuit Veldhoven!!!

  • 19 Maart 2007 - 07:43

    Suzie:

    Hey ellebel, White Beach ziet er wel erg vetjes uit! En wat is er beter dan na zo'n drukke stage week heerlijk relaxe in zo'n heerlijk hangmatje! Sweeet!! En ook nog eens lekker cultuur snuiven, wat wil je nog meer...? Waren die frietjes alleen frietjes of leek dat ook op kroketten erbij....??!!
    Succes weer deze week en good luck met je buik!
    Liefs en een dikke kus Suus

  • 19 Maart 2007 - 07:45

    Kim:

    Hee bel hier even een snelle reactie van mij want ikmoet zo nara mijn werk!!! :)
    Hele leuke foto's en weer een druk maar cultureel weekend geweest lees ik wel.
    Meis veel succes op stage en je hoort snel meer van me.
    Dikke kus Wissie

  • 19 Maart 2007 - 11:12

    Lieke:

    Zo dat is geen straf die omgeving! wow! en die cultuur! Moet toch maar overwegen een vakantie surinamen te nemen :D hahaha! Succes en ik wacht op het volgende verslag!

  • 19 Maart 2007 - 11:32

    Nicky:

    Haa Elleke, wat heerlijk zien die foto's eruit en wat geeft je verhaal weer een leuk en goed beeld van alles wat je doet!
    Volgens mij heb je daar de perfecte balans tussen het werken op je stage en het relaxen in de weekenden en avonden. Leuke namen hebben de dorpjes allemaal en het ziet er stuk voor stuk mooi groen en rustgevend uit. Heb je zelf ook al tilapia en garnalen op?
    Succes met je stage van de week weer, laat ze maar weer zien wat je kan en sterkte met je maag.
    Veel liefs van Nickel

  • 19 Maart 2007 - 11:47

    Leòn:

    Dag meisje uit het hokje!

    Ben blij dat jullie het daar op de boot zo naar jullie zin hebben gehad! Wij hebben met Robin ook een vette reis gemaakt. Zijn jullie ook naar een kindertehuis geweest? Toen we daar aankwamen rond 11 uur was ik al met mijn tweede Borgoe bezig. Heb Robin gezegd dat het misschien niet verstandig was om daarmee naar binnen te gaan :P

    Maar goed... even nog over het WEER hè? Kijk... het was zondag en dan zou toch eigenlijk... DE ZON SCHEEN DE HELE DAG! :D das heel mooi en voor mij dubbel mooi, kwam de boottocht ten goede en ik had gelijk ;)

    Kus Leòn

  • 19 Maart 2007 - 13:52

    Ester:

    Hier was het weer afgelopen week ook lekker warm (voor Nederlandse begrippen dan), maar helaas is de temperatuur weer gezakt!
    Wat fijn dat je naast je stage tijd hebt om wat van de omgeving te zien. Ik vind het heel leuk al je foto's te zien.
    Veel beterschap voor nu in ieder geval.

  • 19 Maart 2007 - 18:19

    Je Grote Broer:

    Hee zusje,
    Ik zie dat zelfs in suriname hamburgers en bier hebben!!! Dat biertje ziet er overheerlijk uit. Straks als je thuis bent moeten we er maar snel weer 1 samen gaan drinken. Maar die culturele uitstapjes kies jij uit op de ontspannende kwaliteiten of niet? Lekker op een bootje dobberen en dan ondertussen in de zon liggen. Ken ergere culturele activiteiten. Heb je daar al net zo lekker gegeten als onze Nederlands surinaamse maaltijd? Ik ben ondertussen al een paar keer weer surinaams gaan eten, misschien kun je in een bakje wat echt surinaams mee nemen. Of gaat het weer niet lukken met je kilo's? Maar gelukkig hoef je nog niet naar huis en hoef je je daar nog niet druk over te maken.
    Hele dikke kus

  • 20 Maart 2007 - 17:14

    Yvonne:

    Hoi Ellen,
    Ik heb nu pas al je verhalen kunnen lezen (in apotheek geen tijd) maar zo t lezen heb je het goed naar je zin. Het is erg leuk om te lezen en te zien wat je allemaal beleeft. Ik wens je nog heel veel plezier en geniet ervan.
    Groetjes!

  • 21 Maart 2007 - 14:05

    Kim:

    Heey Belle,
    een wat late reactie deze keer maar toch...is de hangmat al geheel ingewijd? Fijn dat je daar al zoveel heb kunnen betekenen voor de kindjes.
    Succes op stage!
    kus kim (bapke)

  • 23 Maart 2007 - 14:47

    Nicole:

    Waaah! Wat een mooie foto's zeg!!! Echt mooi ziet het er uit!
    Jij zal wel genieten van al die vis....mmmm...jammie....zo eet je nog eens wat, of niet? haha...
    PABO bier ziet er ook lekker uit...dat las ik erin eerst...echt slim.
    xx Nicole

  • 24 Maart 2007 - 15:33

    Ina:

    Hoi Ellen, zo te zien heb je het goed naar je zin. Jammer dat je er donderdag niet bij was, we hebben namelijk heerlijk gegeten bij brouns van de nieuwe kaart. Heb nu lekker een weekje vakantie. We gaan een midweekje naar Zeeland met ada en huub. Het wordt hier prachtig weer dus dat zit wel goed.
    Geniet maar van de tijd in Suriname want voor je het weet is het om .Groetjes van ina,ronald, denise en lars

  • 24 Maart 2007 - 19:50

    Irene:

    ha die Ellen en Linda
    Zo'n gecombineerde studiereis lijkt me ook wel iets voor assessor's in opleiding.
    Prachtige foto's en de ervaringen die je opdoet; geweldig. Jullie zijn al aardig verkleurd op White.
    Veel plezier nog en tot gauw.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Ik ga voor 11 weken naar Suriname. Hier ga ik stage lopen op de Vrije school in Paramaribo.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 601
Totaal aantal bezoekers 41821

Voorgaande reizen:

27 Februari 2007 - 27 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: