Relax & Enjoy - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Jansbeken - WaarBenJij.nu Relax & Enjoy - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Jansbeken - WaarBenJij.nu

Relax & Enjoy

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

23 April 2007 | Suriname, Paramaribo

De afgelopen week was een week waarin niets gepland stond, per dag eens zien wat deze mij zou brengen. Een ding was wel zeker: relaxen en genieten van al het lekkers!

Elke dag begon vroeg, uitslapen was me niet gegund, klokslag half acht gingen mijn ogen open.
Genieten van al het lekkere eten begon al snel zonder enige moeite, bij thuiskomst van de trip naar het oerwoud lag er een briefje voor me waarop stond dat er bij het postkantoor een pakketje klaar lag. De eerste activiteit voor maandag was dan ook het pakketje ophalen! Wat bleek, niet alleen ik wilde mezelf verwennen, maar pap en mam wilden me hierbij graag helpen, een snoeppakket lag op mij te wachten. Dit kwam als geroepen, na het avontuur in het oerwoud zijn er heel wat uren gepraat over eten, dit hele pakket ging er dan ook als koek in. (nogmaals: super bedankt!) Helaas regende dat het goot, om niet al te depri te worden besloten Linda en ik langs Zus & Zo te gaan voor een stuk appeltaart met chocolademelk en slagroom. Aangezien de regen niet ophield besloot ik om niet alleen mezelf te verwennen, wordt ook zo saai, maar ook andere door kaartjes te schrijven en...?
De andere dagen deze week verliepen met zon en vooral veel warmte! Het werd dus tijd om te relaxen en te bakken bij het zwembad van Krasnapolsky. Het bruine kleurtje behouden is en blijft natuurlijk ook een doel hier in Suriname!
Bij het zwembad en na het zwemmen ging er regelmatig een tosti de mond in, een gebakje hier en daar en uiteraard weer een lunch bij Zus & zo die deze keer bestond uit een overheerlijke salade met een fruitshake! (wat een verwennerij he? ;) )
Afgelopen vrijdag hebben we bij het zwembad vier meiden ontmoet die net aangekomen waren en ook de Pabo volgen. ’s Avonds zijn we samen gaan eten bij Dumpling! Dit keer weer net wat andere hapjes gegeten als de vorige keer, maar ook deze waren goed te doen en dit zorgden voor een geslaagde en gezellige avond!
Zaterdag stond er op het programma om naar de Colakreek te gaan met vijf andere huisgenoten. Dit is al een lang bestaande toeristische atrractie, een dik uur van Paramaribo vandaan, waar je kan zwemmen en vooral relaxen. De zon werkte weer mee dus hier hebben we dag doorgebracht met het zwemmen in de colakleurige kreek, zonnen, ijsjes eten en het maken van fotoshoots (zie de kleine selectie bij de foto’s voor het resultaat)! Erg lachwekkend! Eenmaal terug gekomen was het tijd om mezelf, na lange tijd, weer eens op te tutten want ’s avonds gingen we uiteten bij de Braziliaan en daarna op stap! Bij de Braziliaan genoten van een stuk vis en de rose ging er goed in. Daarna een kop koffie om wakker te blijven, aangezien het stappen hier pas tegen een uur of een begint. Vervolgens werd het tijd om op het terras te gaan zitten en hier te genieten van de borgoe cola en al de mensen. Lees: enthousiast dansende mannen (vriendinnen, denk aan die ene man op Malta op stap...), vrouwen met korte rokjes die ze beter niet aan hadden kunnen doen en de patserige vrouwen in hun grote auto’s. (deze menen zich hierin gedurende een dik uur voor een terras zich te moeten opmaken) Tegen een uur besloten mijn benen en heupen dat discotheek Starzz nu aan de beurt was. Wat heb ik hier mijn ogen uitgekeken! Ik wist dat Surinamers een kei waren in dansen, maar dat het zo te keer ging op de dansvloer? Zwoel dansende mannen en vrouwen, behoorlijk close zal ik het maar noemen, waarbij een vrouw in het midden staat en een stuk of acht mannen daar omheen staan in een kring en met haar meedansen en zo nu en dan een kreet uitbrengen. Ook zag ik nogal jonge meisjes en jongens die aan elkaar gewaagd waren en zich absoluut niet inhielden op de dansvloer. Daar sta je dan als Nederlander met een beginners cursus salsa achter de rug toe te kijken...Maar, dit alles hield ons niet tegen en al snel stonden wij ook op die dansvloer, al waren onze danspasjes wat beschaafder. Tot 4 uur heb ik hier heerlijk staan dansen samen met Martha, deze was ook niet weg te slaan op de dansvloer, op de lekker swingende nummertjes. (zelfs kleine wasjes, grote wasjes, stop ze in je wasmachine, werd gedraaid en ook dit keer kwam Hali Gali weer voorbij!) Als je even wilde uitrusten kon je in een hangmat gaan liggen op het balkon, ook niet verkeerd natuurlijk. Om 4 uur stond onze taxi voor de deur, zitten we er net ingepropt met z’n vijven, rijdt hij tegen een andere auto aan...Stennis op straat maar al snel werd er voor ons een nieuwe taxi geregeld. Uiteindelijk veilig en wel in bed beland.
Zondag wat uitgeslapen en overheerste het echte zondaggevoel, was alweer even geleden!  Om het weekend goed af te sluiten zijn we gaan eten bij het pannenkoekenhuis. Deze week is mijn maag weer goed aangevuld en gewend aan al het lekkers van hier.

Nu is het alweer maandag en mijn laatste echte vakantiedag hier in Suriname. De tijd vliegt voorbij en het geeft me toch wel een raar gevoel dat ik over drie weken weer op Nederlandse bodem sta.
Morgen begint stage weer, nu wordt het tijd om me op school te richten en alle activiteiten af te ronden. Ik heb er veel zin in, dus laat stage maar beginnen!

Rest mij te zeggen ‘bar odi’ (veel groetjes) en nogmaals bedankt voor de kaartjes, mailtjes en smsjes na mijn grote avontuur in het oerwoud!
Ellen

  • 23 April 2007 - 14:59

    Papa Frank:

    Ja we zien het weer: de taart staat op tafel en er wordt veel uitgegeten en maar snoepen! Daarom kom je zoveel aan en zul je wel bij moeten betalen op de terugvlucht !
    Maar ja, tijd voor inspanning moet afgewisseld worden met tijd voor ontspanning. Dat mag niet te lang duren, dus aan de slag voor de laatste loodjes.

    Kussen en knuffels van je papa Frank.

    PS lekker de eerste, al is het in Philips tijd.

  • 23 April 2007 - 15:05

    Sandra :

    Hey Hey!

    Echt weer leuk om je verhaal te lezen en de foto's zijn ook erg leuk/gezellig!!!

    Succes met je stage deze week!!! geniet er nog maar super van, want voor je het weet zijn die drie weken alweer om en gaat je gewone leventje in Nederland weer door!!!!

    Liefs Sandra

  • 23 April 2007 - 15:36

    Hannes:

    MASTER!

    Zonnen, uit eten, gekke foto's maken en natuurlijk stappen, zo kennen we je Jans! Je lijkt je helemaal op je gemak te voelen daar!
    Geniet van de laatste weken, vanuit hier een dikke knuffel!!

  • 23 April 2007 - 16:00

    Chrisje:

    Ellen,
    Fijn dat je het naar je zin hebt. Kijk ook weer uit naar jullie thuiskomst en het delen van de stage-ervaringen.......

  • 23 April 2007 - 17:45

    Mama Marlie:

    Aan de foto,s is het jullie aan te zien dat je volop geniet van allerlei lekkers en luxe. Wat een verschil met de week ervoor in de jungle.
    Ellen op de site van Linda herken ik meteen je voeten op de foto (m.n. je grote teen, ha,ha), met je handen heb ik meer moeite.
    Succes weer met de stage en geniet van je laatste weken.
    Kus, mama.

  • 23 April 2007 - 18:04

    De Grote Broer:

    Hee Zusje,
    Heerlijk zo relaxx. Ook dat stappen lijkt me wel gezellig. Helaas is daar niks voor mij denk ik, 8 mannen voor 1 vrouw is voor mij toch te veel haha. Maar jullie deden het rustig aan zei je. In plaats van 8 mannen hadden jullie er allebei 4 om je heen of hoe moet ik dat zien. Maar door die salsalessen heb je zeker lekker losse heupe gekregen, het enige wat je dan mist ten opzichte van die surinaamse vrouwen is de dikkere bips en het kleurtje al zie ik op foto's dat jij ook aardig bruin begint te worden. En je voedingspatroon kan misschien ook zorgen voor de typische surinaamse billen. Maar ik zie het resultaat wel over drie weken ben benieuwd.
    Dikke kus

  • 23 April 2007 - 18:10

    Kim:

    ik lees en zie wel dat jullie daar niks te kort komen! bedankt voor het lieve leuke kaartje. Dat met postcode natuurlijk veel beter aankomt ;)
    x kim

  • 23 April 2007 - 20:39

    Nicky:

    Yooo Nigga! Goed kleurtje en een gezond koppie! Heerlijk zo'n weekje eten en genieten van (wat meer) luxe na zo'n tocht door de jungle. Inderdaad nog maar kort, 3 weekjes en je bent alweer terug, dus wat jou nu nog rest: er nog even een te gekke tijd van maken met knallende afsluiters!! Ik voel dat dat helemaal goed gaat komen :).
    Dikke kus, Nicky

  • 24 April 2007 - 15:26

    Corrie Wissink:

    Leuk dat je het zo naar je zin hebt. Geniet nog van de laatste drie weken want je bent weer thuis voor dat je er erg in hebt.Dan kun je ook weer eens vlinders komen eten op de blekkehei en kunnen we de verhalen van je Suriname avontuur nog eens van je horen.

    Tot Snel en nog veel plezier geniet ervan.
    Groetjes Corrie

  • 25 April 2007 - 03:35

    Suzie:

    Yo lieve Ellebel,
    Weer terug aan de England St dus ben er ff goed voor gaan zitten om al je verhalen weer bij te lezen. En ow wat gaaf!! Je hebt een hoop meegemaakt afgelopen weken, heb het echt vol enthousiasme en verwondering gelezen. Je komt herboren terug.. Expeditie Robinson zou er niets bij zijn! Zoals andere ook al schrijven: je ziet er uit goed meissie en doet me goed om te zien! Deze ervaring pakken ze iig niet meer van je af!! Geniet nu nog met volle teugen van je laatste weekjes en nog veel succes en plezier op je stage!
    Een hele dikke knuffel voor jou!
    Liefs xx Suzie

  • 25 April 2007 - 18:10

    Gertie:

    hoi ellen

    het heeft even geduurd voordat ik eraan toe kwam je belevenissen weer eens goed te lezen. Tjonge wat een avonturen allemaal. Volgens mij kun je na de opleiding beginnen als schrijver: je bent echt een talent! Knap hoe goed hjij kunt vertellen over wat je allemaal mee maakt. Dan hebben wij het hier in Horst maar saai: werken, huishouden, uitjes in de buurt (mja Veldhoven valt er nog net onder - wel nog altijd gezellig!), sporten en nog meer getruttel. Ellen, nog even volop genieten en dan weer terug naar het "gewone" leven! Liefs,

  • 27 April 2007 - 06:48

    Kim:

    Hey Jansie,

    Heerlijk zn weekje relax.....

    Mjammie, wat een lekkere dingen allemaal.
    Wat dacht jij na een slopende jungel moet mijn maag hoog nodig aangevuld worden!!!! haha nou groot gelijk heb je hoor.
    Super leuke fotos en aan je verhaal te lezen geniet je echt met volle teugen en dat is geweldig om te zien.
    Zn weekje is natuurlijk het ultieme vakantie gevoel :)
    Ik ben benieuwd over 3 weken naar jouw swingende heupen eens kijken of je hier dan ook 8 mannen om je heen krijgt!!! Dat zou wel echt lachen zijn :)

    Meis geniet van je laatste weekjes.
    Dikke kus Wissie

  • 27 April 2007 - 11:59

    Belgiekske:

    Hey die el,
    Wat zie je er goed uit meid, ik ben benieuwd naar alle verhalen. Dat stappen leek me erg gezellig en ik geloof echt dat jij ook zo kan dansen. Geniet nog even van je lekkere leventje en maak er nog een te gekke stage van!!! dikke knuffel uit Belgie Kristel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Ik ga voor 11 weken naar Suriname. Hier ga ik stage lopen op de Vrije school in Paramaribo.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 570
Totaal aantal bezoekers 41813

Voorgaande reizen:

27 Februari 2007 - 27 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: