Zon, Zee en Schildpadden - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Jansbeken - WaarBenJij.nu Zon, Zee en Schildpadden - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Jansbeken - WaarBenJij.nu

Zon, Zee en Schildpadden

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

09 Mei 2007 | Suriname, Paramaribo

Om jullie toch op de hoogte te houden van mijn belevenissen van de afgelopen week, een kort verhaal. Ik hoop dat ik dit kan plaatsen op mijn site, in verband met de zwakke verbinding van het internet.

Met een goede voorbereiding, dankzij de vele tips van een aantal huisgenoten, vertrokken we afgelopen zaterdag naar Matapica. DE laatste trip in Switi Sranan....
De rugzak volgeladen met muggenspray, lange broek en vest (uiteraard ook luchtige kleding). Dit omdat Matapica bekend staat om de grote hoeveelheid muggen.
De trip begon met een autorit naar Leonsberg. Vanuit daar zijn we met de korjaal naar het dorpje Johanna en Margaretha gevaren. Dit was bekend terrein, hier waren we al eens geweest met de dagtrip naar Commewijne. Vanuit dit plaatsje gingen we verder met een andere korjaal, een iets minder ‘luxe’ korjaal, door de zwamp (moeras). Zittend op de bodem met een gids van twee meter voor je neus die het uitzicht voor je wegnam. Er zat niets anders op dan links en rechts te kijken, terwijl het opspattend water van de boot, dit kwam door de harde wind, Linda kletsnat maakte. Droog bleef ik dan wel, maar de geur die de zwamp ‘uitademde’ was niet bepaald goddelijk te noemen (denk aan rotte eieren). De omgeving was daar en tegen prachtig, een grote diversiteit van planten en bomen.
Na een klein uur in de korjaal gezeten te hebben voelde ik mijn billen behoorlijk en was ik blij dat we op Matapica aankwamen. Een uitgestrekt strand waar alleen een aantal huisjes stonden en dat was het dan! Heerlijk! De winde waaide hard en de zon scheen volop. Het relaxen kon beginnen. Met de strandstoeltjes naar zee en hier genoten van het mooie strand en het weer. Laat in de middag zijn we een strandwandeling gaan maken. Ondertussen al druk met de gids besproken wanneer we de muggenplaag konden verwachten en wij onze lange broek en vest moesten aantrekken. Aangezien er een harde wind stond en het weer goed was stelde hij ons gerust met het feit dat er amper muggen zouden verschijnen, dit zou mooi zijn! Tijdens de strandwandeling kwamen we een nest met eieren tegen van de green turtle. Aangezien het vloed werd, zou de zee de eieren meenemen en kregen deze geen kans krijgen om uit te komen. Over het antwoord op de vraag ‘willen jullie vrijwilligerswerk doen’ hoefden we niet lang na te denken, natuurlijk! Een emmer werd gehaald en zo hebben wij de 150 eieren (!!), er bleven maar eieren komen, gered. Deze eieren worden later herplaatst, verderop het strand.
De strandwandeling konden we niet voortzetten, aangezien we om half 6 kleine schildpadden terug de zee in mochten zetten. Wat mooi om te zien, kleine waggelende zeeschildpadjes die zelf hun weg terug naar zee vinden.
Na bijgekomen te zijn van dit alles en onze maag weer gevuld was met uiteraard kip, rijst en bonen werd het tijd om uit te buiken bij het ‘lampvuur’ (door de harde wind kon er geen kampvuur gemaakt worden). Raar maar gelukkig waar, er was geen mug te bekennen! :)
Onder het genot van de muziek van Marco Borsato en de sterrenhemel hebben we de maaltijd laten zakken en werd het tegen half tien tijd voor het echte werk: op zoek naar schildpadden!
Het geluk was ons gegund: deze avond hebben we maar liefst 6 green turtles gezien en een leather back (schrijf je dat zo, geen idee?). Wat zijn deze beesten enorm groot en wat is het machtig mooi om te zien hoe ze hun nest maken en de eieren vervolgens leggen. Dit alles hebben we van dichtbij mogen beleven. Foto’s maken mocht alleen zonder flits, helaas zijn de meeste mislukt, wel hebben we filmpjes van het leggen van de eieren.
Met een voldaan gevoel liep ik om twaalf uur terug naar de tent waar ik een goede nachtrust heb gehad ondanks de harde wind.
Wisten jullie dat?
- Deze schildpadden 1 tot 2 meter lang zijn en wel 700 kg kunnen wegen?
- Een schildpad per keer 150 eieren legt en hiervan er maar 3 uitkomen?
- 1 op de 1000 van deze 3 uitgekomen eitjes uitgroeit tot een volwassen schildpad?
- Een schildpad 6 keer per jaar eieren legt en van al deze uitgekomen eitjes maar een schildpad uitgroeit tot een volwassen schildpad?
- Als er meer eitjes uit zouden komen er teveel schildpadden op Matapica zouden rondlopen?

De volgende dag was ik op tijd op en ben ik langzaam aan zee wakker geworden. Weer scheen de zon volop en hiervan tot in de middag genoten.
Om half drie verscheen de helicopter, eigen zou dat al om half een zijn, en kon de spectaculaire terugweg beginnen. (jammer genoeg met regen)
Wat is dit een geweldige ervaring!! De hele omgeving kan je goed zien, we vlogen laag boven alles. Super om op deze manier Paramaribo, en ons eigen huis, te kunnen zien.
Met deze trip hebben we het maken van tripjes in Switi Sranan goed kunnen afsluiten. Bij elke trip hebben we goed weer gehad en ontzettend veel gezien en meegemaakt. Ik kan het haast zelf niet geloven!

Ook stage heb ik goed afgesloten: het eindverslag en de beoordeling van mijn mentor is goedgekeurd! Met een geweldig gevoel kan ik nu de laatste dagen beleven op stage. Vrijdag is het officiële afscheid in de klas, al word ik nu al verwend door de kinderen met tekeningen en spullen voor aan mijn koffer!

Lieve allemaal, nog maar een paar dagen te gaan in dit geweldige land...Een raar gevoel moet ik zeggen. Zaterdagavond gaan we met het hele huis ‘duur’ uiteten en komt het afscheid heel dichtbij.
Ik zeg dan ook: tot mijn LAATSTE verslag.

Ellen

  • 09 Mei 2007 - 19:19

    De Grote Broer:

    Hee zusje,
    Klinkt allemaal wel leuk. 150 levens redden is wel helemaal geweldig, je bent een echte held!!! Maar nu ben je al 3 maanden in afrika en dan kun je nog steeds niet een klein uurtje op de bodem van een bootje zitten. Je had beter je best moeten doen om zo'n mooie surinaamse bibs te verkrijgen. Je hebt bijna 3 maanden de tijd gehad daarvoor. Helaas die kans is voorbij, thuis gewoon weer op hongerrantsoen want mama kan alleen nog maar voor 2 koken. Tot snel!!!
    Dikke kus

  • 09 Mei 2007 - 19:46

    Marlie:

    Het kan ook niet anders of je laatste trip is weer super.Wel leuk dat je zo enthousiast over alles bent. Ben blij dat je mentor jou ziet zitten als juffrouw, mevrouw Tsjoe ook???
    Ellen ik vind het heerlijk dat je weer naar huis komt, je bedje is gespreid.Veel plezier de laatste dagen, afscheid zal wel zwaar zijn.
    Kus, mama.

  • 09 Mei 2007 - 20:02

    Nicky:

    Yoo El! Wat een leuk verhaal!! Lijkt me echt geweldig om in het echt die enorme schildpadden te zien, maar ook die kleine exemplaren! Kun je er niet eentje meenemen voor me?! Naja, na een tijdje heeft hij dan mijn hele kamer nodig om in te leven en zal ik moeten verhuizen... misschien toch niet zo'n goed idee ;). Maar goed eigenlijk dat niet al die eitjes uitkomen, they would take over the world!! :p
    Meisje, zoals je zelf ook al zegt, maak ik uit al je verhalen van de afgelopen weken wel op dat je een geweldige tijd hebt gehad in Switi Sranan en dingen hebt meegemaakt waarvan je misschien pas later gaat beseffen hoe mooi en bijzonder ze waren. Al dringt dat nu zeker ook tot je door.
    Leuk om je snel weer te zien!!
    Fijne dagen nog op stage en daarna een goed afsluitend weekend :)... uiteindelijk een goede voorspoedige reis gewenst!
    Knuffel x Nickel

  • 09 Mei 2007 - 20:42

    Luc:

    Mooi verhaal en mooie foto's Ellen.
    Ik wil dat ook nog een keer zien Schilpad en hoe ze eieren leggen en vooral hoe de kleine naar zee lopen. Ohja trouwens kan het zijn dat er een meid is die doet darten bij de Venlose Dart Organisatie. In welk team weet ik even niet meer, maar ze speeld vierde divisie net als ik.
    Lees ik dat goed kom je binnen kort weer terug naar Nederland, dat gaat echt snel. Die 3 maanden zijn echt voorbij gevlogen volgens mij. Ik zou zeggen geniet nog even van al dat moois. Tot "snel" -x- Luc

  • 09 Mei 2007 - 20:56

    Hanneke:

    Op mijn gemakje heb ik net je verhaal gelezen, wonderlijk mooi zo allemaal! Gelukkig deden de fotos het al en kon ik prima zien hoe je je vermaakt hebt. Ik denk (net als de rest) dat je top-ervaringen hebt opgedaan!
    Hoor graag als je thuis bent alles...en dat is al heeeeeel snel ;) Maak er een mega top weekend van, we zullen je in Veldhoven met open armen ontvangen!
    Veel liefs en een dikke zoen

  • 10 Mei 2007 - 00:32

    Suzie:

    Wat gaaf, wat gaaf, wat gaaf!!! Je hebt weer van alles moois meegemaakt en het moet echt een heel mooi en machtig moment zijn om die schildpadeieren te kunnen redden. Nog maar niet te spreken over de grote, volwassenen in levende lijve te zien. Ik vond dat kleintje ook wel echt een schatje. Zullen we anders gewoon turns nemen Nicky :) Jij de ene week, ik de andere. Hebben we tenminste nog om de week een beetje ruimte in onze kamer ;)
    Hele leuke bikini had je trouwens aan Bel. En die kip, met rijst en bonen is toch een uitvinding van een maaltijd he ;)
    Nog héle fijne en goeie laatste dagen. Geniet nog van je laatste weekend en dan op naar je thuisland!...(en heel veel succes weer met alles pakken ;))

    Liefs Suuske

  • 10 Mei 2007 - 06:14

    Ester:

    Hoi Ellen,
    Ik heb je afgelopen drie verslagen in een keer moeten lezen, want in China was er geen tijd om te lezen. Wij hebben een hele mooie vakantie gehad.
    Jammer dat de stage bijna voorbij is. Het zal wel heel raar zijn om weer terug naar Nederland te komen.
    Veel plezier de laatste dagen.

  • 10 Mei 2007 - 12:03

    Iris:

    Hey Bel! Wat een leuk verhaaltje wederom... JE BENT ALWEER BIJNA THUIS!!! Joehoe!!
    x Iris

  • 10 Mei 2007 - 13:10

    Sandra:

    hey hey!

    Klinkt inderdaad allemaal erg gaaf, maar das ook wel fijn om t zo af te sluiten!!!
    Ook super leuk dat de kindjes in je klas je nu al verwennen met allemaal zelfgemaakte dingen!! Dat is misschien nog nog wel het mooiste, dat je dat van die kinderen krijgt..... Is toch een teken dat je daar goed in de smaak lag!!

    Geniet nog even van je laatste daagjes daar en alvast een hele goede reis terug naar t vertrouwde kikkerlandje.....!!!

    Liefs Sandra

  • 10 Mei 2007 - 13:22

    Chrisje:

    Ellen, geniet van de laatste dagen.
    Dan weer wennen in Nederland.
    Goede reis terug en tot gauw.

  • 10 Mei 2007 - 16:38

    Kim:

    Hey El,

    Wat een waanzig verhaal!
    Super dat je die schilpadden van dichtbij kon zien.....Dat lijkt me ook echt super mooi.
    Grote en kleine exemplaren en ook nog eens dierenlevens redden! Dat moet toch wel een gewelidige afsluiter zijn.

    Fijn om te lezen dat je stage perfect is afgeronden dat alles toch nog goed gekomen is :)
    Meis laat je nog maar lekker verwennen door de kindjes, en geniet hier optimaal van want voor je het weet sluiten wij je alweer in onze armen :)
    GENIET GENIET GENIET!!!!!!!!

    Dikke kus Kim

  • 10 Mei 2007 - 19:57

    Piet En Lenie:

    Hoi Ellen,

    Wat fijn, dat je zo'n geweldige stage hebt gehad. We hebben van je verhalen genoten. Wij wensen je nog veel plezier en een voorspoedige terugreis.

    Groetjes en tot ziens

  • 10 Mei 2007 - 20:22

    Marlieke:

    Hoi Ellen, Wat jammer dat het alweer bijna voorbij is. Wel heb je weer super leuke dingen meegemaakt (tenminste zoals ik lees). Ik zal je even vertellen hoe het hier is. We zijn maandag begonnen aan onze grote uitdaging. Helaas was het ook een hele uitdaging geworden. Het onkruid stond tot aan onze knieën dus dat werd stevig door de grond heen walsen. Het weer was maandag echt slecht en met een chagerijnig humeur zijn we op tijd gestopt voor een lekker warm bad. De volgende dag vol goede moed hebben we al onze planten kunnen planten en kregen we echt waar voor ons werk. Vandaag hebben we de tuin bijna af gekregen zodat we morgen kunnen versieren. De kinderen kwamen aangelopen en vertelden ons letterlijk dat ze hun ogen niet konden geloven haha. Nou morgen komt denk ik helemaal goed. Jij nog heel veel plezier die laatste dagen en tot snel!

    Groetjes Marlieke en het uitdaging team

  • 11 Mei 2007 - 07:09

    Ad Den Otter:

    Hallo Ellen het heeft lang geduurd dat ik op jou side kon . Vanochtend kwamen we erachter dat ik een punt miste en daarom kwam ik er niet door . Van jou avonturen ben ik op de hoogte gebleven door jou moeder . Ik vertel de verhalen thuis ook aan de kids in de hoop dat ze zoiets in de toekomst ook gaan
    ondernemen. Alle goeds voor de laatste dagen een goede terug reis en loop binnenkort maar eens bij Zuidzorg binnen zodat ik wat van jou persoonlijk hoor . Heel veel groetjes en tot in Nederland Ad den Otter (collega Marlie )

  • 11 Mei 2007 - 12:54

    Dinie:

    Dag Ellen
    Leuk verhaal en mooie foto's gemaakt.
    Deze maanden van je leven vergeet je nooit meer. Vooral de ondernemingen in je vrije tijd en uiteraard de beoordeling op school, waar het toch vanuit ging zal je een goed gevoel geven.
    Straks kom je weer thuis met een heerlijke badkamer en het lekkere eten van je moeder.
    Ik zou zeggen een goeie terugreis en ik zie en hoor je wel op het feest van jullie mam.

    Lieve groetjes van Dinie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Ik ga voor 11 weken naar Suriname. Hier ga ik stage lopen op de Vrije school in Paramaribo.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 607
Totaal aantal bezoekers 41837

Voorgaande reizen:

27 Februari 2007 - 27 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: