Let's get the party started - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Jansbeken - WaarBenJij.nu Let's get the party started - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Jansbeken - WaarBenJij.nu

Let's get the party started

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

01 Mei 2007 | Suriname, Paramaribo

Gelukkig is het vandaag de dag van de arbeid, wat betekent dat iedereen in Suriname een dagje vrij heeft. En die vrije dag komt behoorlijk goed van pas!
De afgelopen week is de week van de feestjes geweest. Twee huisgenoten die jarig waren, koninginnedag en natuurlijk het weekend waar wij zelf een feest van hebben gemaakt. Even bijkomen hiervan is dus wel nodig op dit moment...

Maar eerst begon dinsdag stage weer. Ik had er veel zin in en deze week is dan ook erg goed bevallen. Ik heb twee hele dagen les gegeven en ben vooral bezig geweest met het samenwerken tussen de kinderen. Het enthousiasme bij de kinderen is hierbij groot en als ik er even niet aan denk, komen ze er zelf wel mee! “Juf, mogen we samenwerken”? Dit motiveert mij natuurlijk weer extra en daardoor krijg ik steeds meer ideeën. Helaas is er niet heel veel tijd meer, maar ik ga mijn best doen om zoveel mogelijk uit te voeren!
Over stagiaires gesproken, in de Times of Suriname stond maandag een artikel genaamd: ‘Weg met de Hollandse stagiaires!’. Een korte samenvatting: dansen, dansen, dansen, dansen met steeds weer een nieuwe rum-cola tot ze half of heel bezopen, nog net gekleed, bijna klaarkomen, om daarna met een loverboy het nest in te duiken. Zonder condoom natuurlijk, want daar staat geen condoomautomaat en bovendien vinden de heren dat maar lastig. De stagiaires die naar Suriname komen smachten erna om zo’n lekker ‘zwartje’ in te palmen en omgekeerd die negers die ernaar verlangen zo’n blondje te versieren. Het is volmaakt wederkerig, domweg magnetische aantrekkingskracht, of: wat je van ver haalt, is lekker. Aldus de mening van ene Rolf van der Marck over Nederlandse stagiaires’.
Toen iedereen in ons huis dit artikel gelezen had, besloten we het hier niet bij te laten, aangezien wij Nederlandse stagiaires ons zo absoluut niet gedragen! We hebben toen een reactie geschreven en opgestuurd naar de krant. En wat bleek, deze kwam in de krant! Prachtig! Helaas heeft deze krant geen internetsite, ik ken hem tenminste niet vinden, dus voor degene die het artikel willen lezen, dat kan als ik terug ben in Nederland.

Goed, toen werd het tijd om het feesten te laten beginnen! Vrijdag zijn we rustig begonnen met het bekijken van de film ‘Zwartboek’. In Paramaribo was namelijk een internationaal filmfestival genaamd ‘The Back Lot'. Er werden op verschillende plaatsen in de stad allerlei soorten films gedraaid. Ik had Zwartboek eigenlijk al twee keer gezien, maar geloof me, zelfs voor de derde keer was het nog steeds de moeite waard!
Zaterdag was een huisgenoot jarig en zijn we eerst gaan uiteten bij Dumpling, echt weer te lekker voor woorden! Daarna ontstond het spontane idee om naar het casino te gaan. Prima plan! Ik heb geen enkele ervaring met het bezoeken van een casino, dus heb ik alles maar op me laten afkomen. Het waren twee prachturen, wat heb ik genoten! Met SRD 20 (zo’n kleine 7 euro) heb ik mezelf kunnen vermaken door het gooien van muntjes in een gokkast en maar hopen dat ik hiermee meer muntjes voor terug zou krijgen. Ondertussen kon je zoveel drinken bestellen als je wilde, de drank is in het casino gratis. Jullie begrijpen wel dat dit me geluk bracht, ik ging met een winst van maar liefst SRD 5 (€ 1,50) door naar de discotheek Sa Sa Su. Hier hebben we vervolgens het bier rijkelijk laten vloeien en de heupen flink laten swingen! Het citaat ‘bezopen in de tropen’ was voor deze avond zeer toepasselijk. Het plan was eigenlijk om ’s ochtends om 7 uur naar de vogeltjesshow (in Suriname lopen veel mensen met een vogel in een kooi op straat, dit is om te wennen aan de mensen. Op zondag is er dan een wedstrijd welk vogeltje het mooist kan zingen) te gaan, maar dit zat er echt niet in! Mijn lichaam was om 6 uur eerder toe aan een een bed dan naar een fluitconcert te gaan luisteren.
Het wakker worden de volgende dag was een groot succes, huhum, al zorgde PSV voor een kleine verzachting van het geheel. Linda en ik vonden dat een biertje vandaag toepasselijk zou zijn, maar zelfs een klein slokje kon er echt niet meer in.
Na het op tijd naar bed gaan op zondag kon maandagavond Koninginnedag van start! Het feest op White Beach kon helaas niet doorgaan, de afgelopen week heeft regen in Paramaribo gezorgd voor het onderlopen van straten en Bodeco (touropperator) besloot om het feest af te lassen. Het werd dus zoeken naar een andere locatie, dit werd de Lindeboom (lees: wij proberen een cafe/kroeg te zijn). Toen we hier aankwamen kregen we niet echt bepaald een oranjegevoel, ondanks onze kleding en de versiering. De muziek en gehele sfeer voelde niet zoals het hoorde te zijn. Aangezien twee huisgenoten de dag erna met het vliegtuig weer naar huis moesten, besloten die en nog een paar om naar huis te gaan. Om Koninginnedag op deze manier te laten eindigen, vonden we niet kunnen en dus besloten we om het ergens anders te proberen, Sa Sa Su leek ons een goede optie, daar was namelijk ook een oranjefeest! Hier was de sfeer beter, super goede muziek en hebben we met kroon op de avond tot 5 uur kunnen voortzetten! Heerlijk!

Wat de afgelopen tijd een sport geworden is, is het verzamelen van flyers, bierviltjes, roerstokjes, eigenlijk alles wat maar in mijn dagboek geplakt kan worden. Dit zorgt voor leuke acties in de discotheek zoals hoe krijg ik een asbak, bierviltjes en roerstokjes allemaal in een tasje? Vervolgens zorgt dit weer voor een leuke tijdsbesteding van de avond: het schrijven en versieren van mijn dagboek.

Uiteraard stond de afgelopen week de weekelijks lunch bij Zus&Zo op het programma, maar ook zijn Linda, Martha en ik naar de Maretraite Mall geweest om te shoppen! En jawel hoor, eindelijk is het me gelukt om wat te kopen! Schoenen en een paar havaiana slippers. Ik was helemaal in mijn sas. Verder zijn er vorderingen met bepaalde souverniers...

Komende week staat de trip naar Matapica op het programma. Dit is een plaats langs de kust waar zeeschildpadden hun eieren leggen. Hier ga ik samen met Lin, Lieke en Rianne naar toe.
Het laatste tripje voor mij in Switi Sranan, de tijd dringt en helaas zit er bijna een einde aan mijn avontuur hier.

Lieve allemaal, ik sluit af met een bedankje voor de post, het blijft geweldig om dit te krijgen en mijn kastdeuren zijn bijna niet meer te zien! (klopt het dat er een bepaald iemand een pakketje naar mijn heeft opgestuurd? Er gaat hier rond dat er een pakketje voor me op het postkantoor ligt maar ik heb nog niets gehoord van Surpost...)

Ellen

• 02 Mei 2007 - 04:11

Suzie:

Wow, hoe krijg ik het voor elkaar...eerste gewoon!! Normaal altijd zwaar onderaan..hmmzz.:) Maar wat ziet het er weer geweldig goed ellebel, je straalt helemaal! Heel goed om te zien! en wat een heerlijke bruine kop!! Die begint bij mij helaas te verdwijnen :( Erg leuk om te lezen dat het weekend bol heeft gestaan van de geslaagde feestjes. Het ziet er ook errug gezellig uit! Ik zou hier bijna mee gaan swingen ;) Helaas hebben jullie nu pas die geweldige discotheek gevonden, nu je nog maar anderhalve week lest..Jeetje wat vliegt de tijd he. Geniet er nog maar ff volop van en doe de schildpadden de groeten van me!
    Een dikke knuffel, kus Suus

• 02 Mei 2007 - 09:51

Nicky:

Inderdaad een heerlijke feestweek achter de rug! (bij mij enige herkenning vanuit NL moet ik zeggen want ben zelf ook weer eens meerdere malen los gegaan ;))
    De foto's geven ook weer een goed beeld van de leuke groep die je hebt beschreven, begrijp goed dat je die mensen wel zult gaan missen!
    Maar: Nederland is klein natuurlijk en alles kan.
    Succes nog even op je stage meisje, hopelijk kun je nog zoveel mogelijk plannen en ideeën uitvoeren! En ik ben benieuwd hoe het met die schildpadden gaat zijn.
    Tot snel! waaaaah! hihi :D
    Kus Nickel

• 02 Mei 2007 - 11:08

Je GROTE Broer:

Hee nachtbraker,
    Van wie heb je dat toch al dat feesten, beesten en drinken??? In ons gezin is dat heel onbekend, pa en ma die "niet" iedere avond een drankje nuttigen (bier of wijn), een oudere verstandigere broer die "niet" het stratumseind en verdere stapplaatsen onveilig maakt en daarbij dus ook "niet" een glaasje bier drinkt. Ook dat winkelen/de noodzaak tot winkelen bij jou is ons een groot raadsel. Een vader en moeder die "niet" kasten vol kleding hebben en "niet" met stapels kleding thuiskomen als ze weer eens naar het city of kromstraat zijn geweest. Ook je broer heeft maar een paar broeken en shirtjes en heeft "niet" een kledingkast en kledingrek vol.
    Maar ja, ben in ieder geval blij dat je al je hobby's en behoeften daar ook kan botvieren.
    Dikke Kus.

PS haal alle woordjes "niet" maar weg en dan zie je waarom wij familie zijn hahaha

• 02 Mei 2007 - 13:40

Nicole:

Wat een feest wat een feest!
    heerlijk geweldig om het allemaal weer te lezen....echt super...stiekem wil ik zo graag een keertje meespieken hoe alles eruit ziet! echt vet!
    xx Nicole

• 02 Mei 2007 - 19:28

Ina:

hoi ellen als ik je foto's bekijk zie ik dat je zelf al aardig op een neger begint te lijken, om jaloers op te worden.Het begint voor jou al weer op te schieten. De apotheek begint al aardig te vervuilen dus het wordt tijd dat je weer terug komt, hoewel het poetsen best gezellig was.Geniet nog van de laatste weken en tot snel. groetjes Ina

• 02 Mei 2007 - 19:45

Luijkxie:

Haaaa Jens!
    Pracht verhaal, helemaal zoals we je kennen! Feest, feest en feest. Maar Jans, zie ik nu een heus tasje om je schouder tijdens het stappen? Of is dat je weekendtas om al die spullentjes in te verzamelen? Iig heb je het naar je zin gehad en dat is mooi..
    We spreken elkaar heel snel weer!
    Liefs

• 02 Mei 2007 - 19:48

Kim:

Hey Jans,

FEEST FEEST FEEST DAAR IN SURINAME MET ELLEBEL IN THE HOUSE!!!!!

Wat een PRACHT foto's ik zie wel weer dat jij er daar in Suriname een groot feest van maakt (al ken ik je niet anders ;)) haha.
    Meis geniet van je laatste 1,5 week!!!
    Feest er nog even op los en geniet van de enthousiaste kindjes en de heerlijke zonnestralen.
    Tot heeeel snel meissie

Dikke kus

• 02 Mei 2007 - 20:46

Marlie:

Iedere week bedenk je weer iets nieuws. Deze keer werd het gokpaleis bezocht. Vind je behalve alcohol, nu ook een gokje maken prettig? Het Eindhovense gokpaleis ziet je graag komen maar of je bankrekening dat aankan!
    Je ziet er lekker bruin uit en ik ben blij dat je eindelijk weer iets gekocht hebt.
    Geniet van de komende dagen en het weekendreisje.
    Kus, mama.

• 03 Mei 2007 - 08:15

Yvonne:

Hoi Ellen,
    Ik geniet van alle verhalen die jij allemaal meemaakt en ik vind het knap dat je het allemaal zo goed kunt beschrijven. En zo te zien op de foto's kun je daar erg goed feesten.
    Je bent inderdaad zoals Ina al schrijft erg bruin!! Wij hebben hier ook al 2 weken mooi en zijn een beetje gekleurd, maar dat zal niet veel zijn als je dat vergelijkt met jouw.
    En ook het eten is daar zo te zien erg lekker, maar hier ook. Ik ben met Gerdien weer bij Browns wezen eten en ze hebben een nieuwe kaart, erg lekker.
    Geniet nog lekker van je laatse tijd daar en we zien je wel als je terug bent.
    Heel veel groetjes!!!

• 03 Mei 2007 - 15:52

Marlenis:

Jaaa, ik had het tasje ook gespot! En de mooie nieuwe schoenen ook!
    Meiske, wat een mooi verhaal weer, lekker feesten, casino en eten tot in de vroege uurtjes, zo hoort het! Haha, dan klopt dat eerste gedeelte van dat krantenbericht toch wel...
    Sjonge jonge, de tijd vliegt wel zie ik, geniet nog van die laatste weken!
    Kus

• 03 Mei 2007 - 19:49

Nicky:

Zo te zien op de foto's deden jullie een tasjeswissel!! De lasten delen ;)
    Of zie ik dat verkeerd? :p
    Kus

• 04 Mei 2007 - 18:00

Gertie:

gossie ellen, wat een feestbeest ben je toch! Goed van jullie dat jullie gereageerd hebben richting de krant. Zie je maar weer hoe snel een oordeel wordt geveld. Je kunt echter ook lekker feesten en het toch gezellig houden, dat bewijs jij met de meiden daar! Geniet lekker van het weekend want nu komt er echt de krimp in! (Pieter, leuke stukjes van de grote broer maar je ziet maar weer "de appel valt niet ver van de boom" .

• 07 Mei 2007 - 06:51

Kimba:

heey feestbeest,
    Je hebt er weer een gezellig tijd op zitten, goed bezig!
    Echt ronduit belachelijk dat artikel! Maar door jullie fantastische reactie is onze reputatie misschien niet helemaal gedaald.haha
    kus kim

• 07 Mei 2007 - 09:00

Lieke:

Zozo, wat een verhalen weer. Je kijkt prongeluk even niet en er staat weer een hele rits! Het mooie weer is hier weer voorbij. Ik ben blij dat jij het leuk hebr. Ik heb donderdag mijn 1e Groenlicht bespreking en ik moet nog wel wat doen :S
    Nou ja, ik moet ook mn stage nog doen.. :P

ik zie je hopenlijk snel weer!

Groetjes Lieke

• 08 Mei 2007 - 00:29

Ellen:

Kort bericht van mij voor jullie:

Telefoonverkeer Suriname gestoord

" Een breuk in een intercontinentale glasvezelkabel voor de Zuid-Amerikaanse kust leidt ertoe dat Suriname slecht bereikbaar is per telefoon en internet. De storing kan vier dagen duren. Er is een noodverbinding via een satelliet."

Mijn site kan ik bereiken maar mijn mail checken is niet mogelijk.
    Hopelijk is het z.s.m opgelost, dan horen jullie meer over mijn trip naar Matapica!!

Veel liefs