Het onderwijs op 'Stichting De Vrije School' - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Jansbeken - WaarBenJij.nu Het onderwijs op 'Stichting De Vrije School' - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Jansbeken - WaarBenJij.nu

Het onderwijs op 'Stichting De Vrije School'

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

10 Maart 2007 | Suriname, Paramaribo

De eerste stageweek op De Vrije School zit erop, wat een groot verschil met het onderwijs in Nederland, maar o-zo-interessant.

Na het gesprek op maandag met het hoofd van de school, mevrouw Tjoe, begon dinsdagochtend om half 8 mijn stage in groep 5. Om 6 uur je wekker horen gaan is geen pretje, vervolgens opstaan en weten dat er een koude douche op je staat te wachten is een ramp. Maargoed, alles went (al blijft het gewoon brrr) en je bent gegarandeerd wakker!
Al lopend naar stage was een ding het onderwerp van gesprek: laat de leerkracht van onze stagegroep alsjeblieft op school zijn! Het is hier in Suriname namelijk vaak zo dat als er een stagiaire in de klas komt, de leerkracht spontaan heel moe of ziek zwak en misselijk is, en dus niet in staat is om naar school te komen. Dit wilden wij niet voor onze kiezen krijgen.
Eenmaal aangekomen op school zag ik vrij snel mijn mentor zitten en viel er een last van mijn schouders af. De rest van de week is ze er ook netjes geweest, ik mag niet klagen!
Het onderwijs op Stichting De Vrije School is voor Surinaamse begrippen behoorlijk ver in ontwikkeling (zoals ik in mijn vorige stukje al vertelde). In de onderbouw zijn ze bezig met een zorgplan, er is een schoolplan aanwezig en regelmatig krijgen ze bezoek van de inspectie. Toch is het verschil met Nederland natuurlijk gigantisch.
De lokalen zijn aan twee kanten open, aan de ene kant met houte lamellen en aan de andere kant met gaas. Je kan je wel voorstellen dat dit met 12 klassen bij elkaar behoorlijk veel lawaai veroorzaakt. Dit betekent dan ook dat in elke klas de leerkracht behoorlijk hard staat te roepen.
De kinderen zitten in rijen, ieder apart aan een tafeltje. Dit heeft als gevolg dat zodra de leerkracht weg is of zich omdraait, iedereen achterste voren zit of opstaat en door de klas gaat lopen.
De lessen worden allemaal klassikaal gegeven en het bord is het belangrijkste item. Hier wordt alles opgeschreven en de kinderen moeten dit dan overschrijven in hun schrift. Wat mij het meest verbaasde was de les aardrijkskunde: de leerkracht schreef de les geheel op het bord, de kinderen moesten dit netjes opschrijven in hun schrift en dat was het. Maar van de opmerking ‘juffie, wil je nog meer op het bord schrijven want dit is leuk’ stond ik helemaal versteld! Als kinderen dit LEUK vinden?
Verder is het zo dat er amper individuele begeleiding wordt gegeven, er volgt een instructie, op dat moment kan je aangeven als je het niet snapt, daarna schrijft de leerkracht de opdrachten op het bord en gaat ze achter haar bureau zitten. Ieder kind moet hetzelfde aantal opdrachten maken, heb je dit niet binnen de tijd af dan moet je dit in de pauze afmaken.
Complimentjes geven wordt niet heel vaak gedaan, al doet mijn mentor dit zo nu en dan. Meestal wordt het kind op een negatieve manier benaderd en is de relatie leerkracht leerling afstandelijk. De leerkracht is degene met de meeste kennis en de kinderen moeten luisteren en gehoorzamen. Uitspraken als: ‘anders krijg je een 4 op je rapport voor gedrag’, ‘ik denk dat ik weer met je ouders moet gaan praten’, ‘ik schaam me voor jullie’ hoor je dan ook vaak.
Door dit alles word ik wel ontzettend enthousiast om les te gaan geven en mijn visie op onderwijs over te brengen op mijn mentor. Maar het feit dat je hier maar een aantal weken stage loopt, de leerkracht aangeeft met een grote klas niet meer te kunnen doen dan dat ze nu doet, wordt dit moeilijk. Deze manier van onderwijs zijn ze in Suriname gewend en het is niet mogelijk om dit in een korte tijd te veranderen. Dit is natuurlijk ook niet mijn bedoeling, maar toch hoop ik dat mijn mentor wat van mijn kan leren en overnemen en ik ook van deze stageschool, wat de komende tijd zeker zal gaan gebeuren.
Verder is er nog een ding heel opmerkelijk: de verjaardagen. Als een kind in de klas jarig is. wordt de traktatie nogal groot aangepakt. Het kind neemt een taart mee van een meter bij een meter en de kinderen krijgen allemaal een flesje soft (coca cola, sinas enz). Dit is opzich nog bescheiden, want er worden ook hele maaltijden getrakteerd: bami of Mac Donalds. Ook gaan de jarigen nog langs elke klas en krijgt elke leerkracht een trakatie. Afgelopen vrijdag had ik gewoon 7 trakties (cake, taart, pannenkoek, sauzijzenbroodje, pizza enz) op mijn bureau staan...!
Ik heb afgelopen vrijdag voor het eerst les gegeven, ze vroegen of ik groep 4 even wilde overnemen. Samen met Linda heb ik dit gedaan. Wat een verschil was deze klas met mijn stageklas, ze waren allemaal netjes aan het werk, luisterden goed. Linda en ik hebben ze dus overdonderd met complimentjes en een spel met ze gedaan. Een goed begin van het lesgeven in Suriname!
In mijn stageklas ben ik deze week vooral bezig geweest met kinderen te begeleiden die achter lopen met rekenen. Heel erg leuk om te doen en vooral ook omdat de kinderen zo betrokken en enthousiast hierover zijn.
Dit weekend ga ik eens goed nadenken hoe ik mijn lessen wil gaan geven in mijn stageklas, want dat gaat denk ik niet meevallen! Jullie horen hier later meer over.

Dan nog over salsa: tot nu toe hebben we 2 salsalessen gehad. Gister hebben we voor het eerst met partner gedanst! Ik vind het geweldig en we zijn met een leuke en grote groep. De basisstappen van de merengue en salsa hebben we gehad, dit gaan we de komende les uitbereiden, dat wordt swingennnn!

Ik wens jullie allemaal een fijn weekend en tot mijn volgende verslag maar weer.
Bosi Ellen

  • 10 Maart 2007 - 21:18

    Frank En Marlie:

    Wat een nieuwe stage-ervaring. Jij gaat er zeker voor zorgen dat de vrije school wat meer zijn naam eer aan gaat doen. Spreken de kinderen je aan als juffrouw Ellen? Zo te zien hoef jij geen uniform aan.Maar er is meer als lesgeven horen en zien we.Werkt de Vichy te goed ,je ziet je nog wat "witjes"? Zit je nog onder de muggenbulten? Leuk dat salsadansen, heb je daar een "vaste" partner. We blijven alles volgen en genieten van je foto's, zo ben je weer heel dichtbij. Dikke kussen van Frank en Marlie.

  • 11 Maart 2007 - 00:54

    Hanneke:

    Ha Jans!
    Na de film en het eieren eten bij Marlenis nog even een korte blik op mijn mail ;) en warempel ook een nieuw stuk op je site! Masterlijk!
    Ik geloof dat het super interessant is daar op je stageschool en ben erg benieuwd naar hoe het lesgeven je vergaat. Heel veel succes de komende weken daar weer mee. Heb je trouwens al wat tripjes geboekt? We houden contact, groeten aan Linda!
    Dikke kus!!!!

  • 11 Maart 2007 - 08:00

    Suzie:

    Yo ellebel,jij bent wat van plan daar. Super instelling van je en ik weet zeker dat jij ze daar wel iets van je enthousiasme en professionaliteit over kan en gaat brengen! Ik ga nu al mn bedje opzoeken, beetje bijslapen van t weekend :) Nog heel veel plezier daar meidje en we keep in touch!
    Veel liefs en een dikke knuffel, xx Suuske

  • 11 Maart 2007 - 09:52

    Nicky:

    Alweer een stukje, wat leuk! hihi, je geeft er gas op.
    Ik kan me wel wat voorstellen bij de grote verschillen in onderwijs die je noemt, het is ook een hele andere cultuur.
    Wat me juist wel aanspreekt bij het lezen van je stukje is dat je vertelt dat de kinderen enthousiast en op een bepaalde manier leergierig zijn, hier in Nederland hoor je steeds meer dat de kinderen niet meer te beïnvloeden zijn en allemaal hun eigen gang willen gaan. Dat voelt voor mij juist als het tegenovergestelde van wat de bedoeling is van het basisonderwijs.
    Echt een uitdaging om dadelijk je eigen lessen te gaan geven, dat wordt vast een succes met jouw creativiteit en inzet!
    Mooi ook dat de salsalessen al goed bevallen, dan heb ik er over een paar weken een salsamaatje bij ;).
    Succes komende week, zijn er ook nog cultureel verantwoorde uitstapje gepland?
    Kus & knuffel,
    Nickel

  • 11 Maart 2007 - 10:55

    Broertje:

    Hee zusje,
    Dit klinkt als muziek in de oren, lekker om 6 uur op , dan kan ik nog een uur en een kwartier lekker blijven liggen. Heerlijk en dan opstaan en heerlijk wakkeer worden met een warme douche. Haha. Maar ik ben blij dat je een stagebegeleider hebt die je toch nog een stukje op weg helpt, misschien niet op de Nederlandse manier maar wanneer die er zou zijn had je net zo goed hier kunnen blijven, en ons dat stukje overheerlijke rust niet hoeven gunnen. Maar bij die salsales al een mooie neger aan de haak geslagen en hem laten zien wat een blanke ook swingende heupen kan hebben? Ben in ieder geval blij dat je het nog steeds naar je zin hebt.
    Dikke kus

  • 11 Maart 2007 - 11:53

    Kim:

    Hee lieve ellebel,

    Weer een stukje op je site, GEWELDIG!!!!
    6u de wekker poeh poeh dan draai ik me graag nog een keer om om vervolgens een uurtje later onder een warme douche te staan ;) haha

    Wat een verschil van onderwijs geven zeg super, erg mooi om te lezen dat de kinderen zo enthousiast zijn en leergierig.
    Ik hoop dat jij jou visie een beetje daar kan overbrengen op de kinderen, zou wel mooi meegnomen zijn. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat je wel gaat lukken. Ga der voor meis.
    Geniet weer van je stage week en tot hoors maar weer.

    Dikke kus

  • 11 Maart 2007 - 11:55

    Lieke:

    Leuk klasje! Ik hoop dat jij ook leuke Handvaardigheidslessen kunt geven ;)
    (de verwachting van een kusntig nichtje :P)

    Ik ben naar je les-opzetten benieuwt, lijkt me een hele andere aanpak! Succes!

  • 12 Maart 2007 - 10:55

    Wil Klaassen:

    Ken je het boek van Yvonne Kroonenberg "Alles went behalve een vent"?
    Welke boeken hebben jouw leerlingen thuis? Iets over aardrijkskunde of over Nederland soms?

  • 12 Maart 2007 - 11:44

    Leòn:

    Dag Meisje uit de 'gouden kooi' (even de situatie verbloemen)...

    Klinkt leuk je stage! Hoor veel mensen toch redelijk negatief over stage praten, maar echt vet leuk dat je er zoveel zin in hebt! Echt een "juffie" in hart en nieren :P!

    Gegroet, Nr. 5 Bovenbuur

  • 12 Maart 2007 - 18:03

    Chrisje Karsmakers:

    Linda en Ellen,
    Ik lees met verbazing jullie wetenswaardigheden van de afgelopen week.
    Lijkt wel ontwikkelingswerk.
    Daar kun je als professional wel mee vooruit!

  • 12 Maart 2007 - 18:27

    Oma Jansbeken:

    Ik ben verbaasd over de brieven van jou. Wat een heel andere wereld. Ik wens je veel wijsheid met de kinderen. veel liefs Oma!!!

  • 12 Maart 2007 - 19:15

    Yvonne:

    Wat een "type miep" ben jij zeg. Je kunt al net zo goed schrijven als kletsen. Leuk om z'n positieve reakties van je te lezen.De foto's laten zien dat je je niet verveeld daar. Ziet er allemaal goed en de foto's stralen veel plezier uit. Ook goed om te lezen dat je wat kunt leren van het wijze van onderwijs geven in Paramariba. Alles wordt iets minder vanzelfsprekend.
    Je ziet dat ik eindelijk een internet-aansluiting heb zodat ik s'avonds met je kan mailen.

    Ellen geniet en tot schrijfs.

  • 13 Maart 2007 - 19:00

    Gertie:

    ellen, wat al een enthousiaste verhalen! dat belooft nog wat de komende tijd. maar ja, kletsen, life of op papier gaat je altijd goed af en is altijd gezellig.......met dat salsa-dansen bereik je misschien nog wel dat pap weer op cursus gaat..... lijkt me echt iets voor hem! (grapje!) je ziet er trouwens lekker relaxed uit. wens je met het lesgeven veel succes toe. duidelijk is in ieder geval dat het onderwijs daar nog op de "ouderwetse" manier wordt gegeven terwijl het toch ook echt anders kan. Dat ga jij ook proberen en ik ben ervan overtuigd dat het je gaat lukken!

  • 14 Maart 2007 - 13:26

    Nicole:

    Hey Juffie!!
    Supergaaf man! om zo de foto's van de school te zien, en je verhalen te lezen!!! Wat een ervaring en die kids...heerlijk! Geniet!
    kus Nicole

  • 14 Maart 2007 - 15:08

    Rian:

    He elly-belly

    Ik hoor dat je het nog steeds naar je zin hebt, ook op je stage. Dat is mooi. Het ziet er op de foto's ook erg leuk uit. Echt buitenland he! Bij ons hebben we nu ook een paar dagen zon, maar bij een zwembad liggen dat kan helaas nog niet. En onder een koude douche staan kan bij ons niet, veel te koud voor. Anders vraag je toch of ze de geiser even voor je willen aanzetten? Doen ze vast wel ;-) Nog veel succes met leggeven! Hoeveel dagen ben je op stage? Heel de week?

    Liefs, Rian

  • 14 Maart 2007 - 21:10

    Kim:

    Hey Belle,
    klinkt allemaal nog niet zo slecht op stage. Buiten die vervelende opmerking tegen de kinderen. maar ik weet zeker dat jullie daar iets kunnen betekenen.
    Lekker positief blijven, is wel zo gezellig.
    dikke kus kim (bapke)

  • 17 Maart 2007 - 17:53

    Oma Klaassen:

    Lieve Ellen, ik sta verbaasd hoe de techniek tegenwoordig is. Je bent zo ver weg maar via internet zo dichtbij. We zijn in Maastricht, bij Ester op de verjaardag en ik heb alles gezien en gelezen. Oma wenst je het allerbeste en een hele fijne ervaring voor je verdere leven. Ellen heel veel liefs van oma.

  • 18 Maart 2007 - 15:00

    Joris:

    Ha Elbel!
    Erg leuk om al je verhalen uit Suriname te lezen! Lijkt me wel indrukwekkend hoor! Wel interessant om ook een ander onderwijssysteem te leren kennen. Heel veel succes met je stage en natuurlijk met je salsalessen ;)
    x Joris

  • 14 Januari 2011 - 14:54

    Maureen:

    Hoi Ellen,

    Bedankt voor het delen. Ik zoek namelijk een school voor m'n jongen die dit jaar 4 wordt. Is de Vrije School de enige waar je stage hebt gelopen en zo nee, welke kan je aanbevelen? Door je verhaal heb ik begrepen dat het heel anders toegaat in Nederland; kan je daarover meer vertellen?

    Groetjes,
    Maureen

  • 19 Juni 2012 - 18:59

    Amy:

    ja

  • 03 Oktober 2017 - 19:43

    Maritza Setrowidjojo:

    Hallo goeiedag,
    Ik had ff een vraagje...welke diploma's moet je bezitten om op
    Deze school les te kunnen geven?
    Ik kijk graag uit naar een reactie van u
    Dank u!

  • 18 Mei 2018 - 19:11

    Ram:

    goeden middag ik dank u voor u verslag toen ik zelf in suriname was heb ik hovenier verschillende scholen bezocht ivm leerlingen die verder willen leren op de vrije school heb ik gesproken met iemand van de bibliotheek, ze gaf ook les mer scherner(lya) dus juf lya is die bij jullie bekend?
    gr ram

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Ik ga voor 11 weken naar Suriname. Hier ga ik stage lopen op de Vrije school in Paramaribo.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 6981
Totaal aantal bezoekers 41900

Voorgaande reizen:

27 Februari 2007 - 27 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: