No Spang! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Jansbeken - WaarBenJij.nu No Spang! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Jansbeken - WaarBenJij.nu

No Spang!

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

26 Maart 2007 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen week stond vooral het motto ‘no spang’ centraal. Geen stress, geen paniek, dat is wat de Surinamers hier nogal vaak zeggen. Voor ons als Nederlanders klinkt dit als muziek in de oren, laten wij dit ook maar eens proberen dachten we zo.

Helaas begon dit op stage al wat verkeerd. Genoeg te doen in de klas, dus dat betekent veel voorbereiden voor stage. Ik ben op dit moment bezig met zorgleerlingen rekenen te begeleiden in mijn stageklas. Behoorlijk wat kinderen hebben extra zorg nodig: met de tafeltjes hebben veel kinderen moeite, die zijn absoluut nog niet geautomatiseerd, de klok, breuken en rekenen in een context geeft problemen. Dit is nogal wat, dus hieraan had ik mijn handen vol. Komende week ga ik aan de slag met de rekenles anders vorm te geven zodat er meer tijd is om de zorgleerlingen te begeleiden. Verder ben ik met een kind bezig om zijn zelfstandigheid te verhogen en meer taakgericht te laten werken. Ik heb voor hem een handelingsplan opgesteld en een beloningssysteem opgezet. Hij is snel afgeleid en heeft met taal en rekenen een achterstand, deze combinatie zorgt ervoor dat de motivatie om te leren afneemt. Deze motivatie wil ik natuurlijk terugkrijgen, de komende twee weken ga ik hier dus volop mee aan de slag.
Naast het extra begeleiden van leerlingen, iets wat mij veel voldoening geeft, heb ik ook een hele dag lesgegeven. Dit ging heerlijk, heb er echt van genoten. Gedrag corrigeren en veel instructies geven is hier vaak nodig, maar daarnaast kan je met het geven van complimenten en tussen de lessen door zorgen voor een korte ontspanning, veel bereiken. Jullie begrijpen dat stage deze week niet echt voor ‘no spang’ zorgde, maar hier hebben we natuurlijk wat aan gedaan!
Woensdagmiddag was het namelijk de hoogste tijd voor een hamam! Heerlijk ontspannen in het zwembad, het stoombad en daarna genieten van de scrubbehandeling en de massage. De massage was zeer relaxed, maar op bepaalde momenten wat pijnlijk (vooral de salsaspier) en lacherig tegelijk. Ter afsluiting stond er een WARME douche op ons te wachten, hier heb ik uiteraard een hele tijd onder gestaan! Deze middag was op en top genieten: geen ‘spang’ te bekennen!
Zaterdag was het helaas bewolkt dus besloten Linda en ik de stad in te gaan om ons te laten informeren over de tripjes die we in gedachten hadden, te genieten van een stuk appeltaart met een kop koffie en te lunchen met Marta en Marloes bij Zus&zo. Helaas was de touroperator waar we heen wilden gesloten op zaterdag, grrr, dus op naar de volgende waar twee huisgenoten van ons stage lopen. Hier hebben we een behoorlijk goed aanbod gekregen, wat zeg ik? Een geweldig aanbod! We zouden in de paasvakantie een trip van 9 dagen kunnen maken: een combinatie van de Raleighvallen en het Kaysergebergte. Dit houdt in dat we eerst naar watervallen gaan en naar het ongerepte centraal Suriname natuurreservaat. Vervolgens vliegen we naar het zuiderlijke deel van het Suriname natuurreservaat waar we in een onbewoond gebied terecht komen. Dit betekent dan ook 4 dagen survivallen ! Kanoën, bergklimmen, wandelen en natuurlijk genieten van de omgeving zijn vooral de activiteiten. Nu moeten we er alleen nog voor zorgen dat er mensen met ons mee willen, aangezien voor deze combinatie minimaal 8 mensen mee moeten. We zijn nu met z’n vijven en een huisgenoot gaat ongelofelijk haar best doen om meerdere mensen te regelen! Duimen dus.
Ook willen we nog naar Matapica. Dit is een onbewoond strand aan de kustvlakte waar schildpadden elk jaar hun eieren leggen. Verder gaan we volgend weekend met alle huisgenoten naar Brownsberg, dit is het bekendste natuurpark van Suriname. Op deze berg heb je een uitzicht over het Brokopondo stuwmeer. Ik hoop dat we dan stukken beter weer hebben dan dit weekend, er is namelijk behoorlijk veel regen is gevallen.
Ik heb nu al erg veel zin in deze tripjes, maar eerst nog hard aan de slag op stage, dan is het daarna tijd om te genieten van Switi Sranan.

Zaterdagavond zijn we met een aantal huisgenoten naar Lustig geweest. Een feest waar The Party Squads kwamen optreden. Gelukkig was het ’s avonds droog en hebben we een heerlijke avond gehad (in de modder) vol zoete en tropische beats die ze ons beloofd hadden. Herinneringen kunnen ophalen met de nummers rampeneren, put your hands up for detroit en zelfs halli galli! (Turkije!) Om 4 uur lag ik moe maar voldaan in mijn bed.

Ik wil doorgeven dat de post hier in Suriname goed aankomt (ja, het adres is echt zonder postcode) en dat dit geweldig is om te krijgen hier. Alles krijgt een mooi plekje op mijn kast.
Het einde van mijn stukje komt in zicht, ik ga mij eens voorbereiden op de barbeque die we straks hebben met het huis!

Liefs Ellen

  • 26 Maart 2007 - 17:26

    Rian:

    He, ben ik weer!
    Gaaf om te lezen dat je zoveel kan doen in de klas en veel zelfstandig mag uitzoeken. Daar leer je pas veel van. I.p.v. een mentor die vraagt voor de 10e keer of je wilt kopieren... zucht...
    En dat reizen lijkt me supergaaf, op een onbewoond stuk land kijken! Maar als ik er aan denk krijg ik nu al heimwee.haha
    Ik hoop dat je trip doorgaat en zal voor jullie duimen!
    Raar trouwens om met je te praten terwijl het daar rond 2 uur is....
    Tot snel!
    Liefs, x

  • 26 Maart 2007 - 17:27

    Trudy:

    Lieve Ellen,

    wat leuk om je verslag te lezen! Dat je nog tijd hebt om het allemaal op te schrijven! Ik hoop van harte dat je reis in de paasvakantie doorgaat! Als je er toch bent is het natuurlijk geweldig om een groot deel van het land te bekijken.
    Ik ben erg laat met een reactie maar we lezen alles wat je te melden hebt met veel interesse!

    Lieve Ellen, groetjes van ons allemaal.

    Liefs, Joris, Trudy, Joris jr, Jasper en Frederike

  • 26 Maart 2007 - 17:36

    Luc:

    Hey Ellen,
    Dit zijn heel andere verhalen dan bij Suus ik hoop echt dat je die tocht kan maken "4 dagen survivallen ! Kanoën, bergklimmen, wandelen en natuurlijk genieten van de omgeving zijn vooral de activiteiten" dat lijkt mij echt super. 8 mensen voor zo'n tocht moet een makkie zijn toch. Dat gaat jullie wel lukken. Veel plezier met les geven en geniet van alles die 3 maanden zijn zo om.
    Groetjesssssss

  • 26 Maart 2007 - 17:58

    Maarten:

    Hee Ellie!! Goed om weer van je te horen, klinkt allemaal fantastisch :D Zeker die trip, lekker potje afzien in de ongerepte natuur van Suriname, super vet!! Hier in Nederland begint het ook net mooi weer te worden, vandaag meteen weer last van de hooikoorts, maar advies inwinnen bij ons apothekertje zat er helaas niet in ;) Leuke mensen ontmoet zie ik en een spetterend optreden van nederlandse bodem (H) Heel veel plezier nog en wacht met spanning op je volgende avonturen.

    Liefs x x x

  • 26 Maart 2007 - 17:58

    Hanneke:

    Yoooo Jansie!!!
    Wat een master verhaal :D Zeker vet dat die nummers voorbij kwamen, en dat je lekker een zaterdagavond hebt kunnen 'stappen', zo kennen we je ook he!
    Ben helemaal jaloers als ik lees wat je nog gaat ondernemen, met oa. de survival en dat bergbeklimmen etc. Een ervaring om nooit te vergeten hoop ik.
    Ontzettend veel plezier!!!!

  • 26 Maart 2007 - 18:12

    Kim:

    Hee jans,

    wat een gweldig verhaal maar weer!! En ook een hele intressante week las ik SUPER dat je het zn uitdaging vind het begeleiden van die kids . TOPPIE

    en ja die liedjes ik kan er niks anders van zeggen als leuk, leuk haha natuurlijk rampeneren haha maar dat had je me al gesmst :)
    Nou meis geniet maar weer van je stage week en stuur een beetje zon naar amerika van de week want daar regent het nu :(

    Kusje wissie

  • 26 Maart 2007 - 19:01

    Sanne:

    Hee Ellen,

    Wat een leuk verhaal!Leuk om te horen dat het goed gaat. Jullie vermaken je daar goed zo, zo te horen!

    Liefs xxx Sanne

  • 26 Maart 2007 - 19:43

    Marlie:

    Leuk weer nieuwe foto's en verhalen. Als je niet genoeg mensen bij elkaar krijgt voor de 9-daagse trips willen pa en ik wel mee!!! Lekker avontuurlijk en veel natuur.
    Werd wel eens tijd dat je uitging, niet? Je zou het nog verleren. Fijn dat je de zon naar ons gestuurd hebt, voor jou wat minder. Succes weer met de stage en tot mails.Kusjes.
    Pa en ma

  • 27 Maart 2007 - 15:10

    Marlieke:

    Hoi Ellen,

    Leuk om te horen dat je het goed naar je zin hebt daar. Ik merk dat je genoeg te doen hebt daar dus die 'no span' actie geld dus maar een beetje voor jullie haha. Ik hoop voor je dat je reisje door gaat want het klinkt inderdaad erg gaaf. Ik zal samen met Rian voor je duimen. Wij gaan dan nog even ploeteren voor de uitdaging (wordt heel gaaf, maar is veel werk). Tot snel!

    Groetjes Marlieke (de blonde want niemand kan ons uit elkaar houden)

  • 27 Maart 2007 - 15:59

    Marleen:

    Hey Ellebellie,
    halli-galli!! Dan heb je mooi dus even aan ons kunnen denken. En weer een mooi verhaaltje, dus nou kunnen wij ook weer aan jou denken!
    Het is weer genieten zullen we maar zeggen. Succes met alle tochtjes die je gepland hebt staan, nu maar hopen dat alles door kan gaan!
    Kus,

  • 27 Maart 2007 - 16:44

    Addie:

    Ha Ellie!
    Ben jaloersss..haha je hebt het goed naar je zin zo te zien, mooi man! Foto's zijn ook leuk om te bekijken, ziet er vet uit! Ik weet zeker dat je er veel van leert op stage, is wat anders dan die saaie maandagen en dinsdagen, haha ik leef met Rian mee :P
    Veel plezier nog!
    Liefs, Addie

  • 27 Maart 2007 - 18:03

    Nicky:

    Haaa Elleke,
    Hier ben ik dan ook na zelf de globetrotter uit te hebben gehangen voor 3 dagen ;).
    Klinkt weer allemaal als muziek in de oren. Het is van alles wat!
    Dikke kus Nicky

  • 27 Maart 2007 - 21:08

    De Grote Broer:

    Hee zusje,
    Wel lekker dat je binnenkort een paar weekjes vakantie hebt, Die werkweken van vijf dagen per week van 8 tot 13 uur hakken er wel in ja. 'No Span'. Ik ben jaloers!!! Maar die tocht lijkt me echt helemaal geweldig. Gewoon super je best doen om zo veel mogelijk mensen mee te krijgen. Lukt dat niet heb ik misschien wel een tip: Jullie versieren allebei gewoon allemaal afro's en vragen of ze met jullie op vakantie willen. Dan heb je er minimaal al weer 2 bij en dan ben je er bijna. Of je laat mij overkomen, ik laat mijn afro ook wel staan dan val ik minder op, dan wil ik me ook wel opofferen voor dat rondreisje, hahaha. Maar ik ga weer lekker mijn bedje opzoeken, ik ben moe van het trainen.
    Hele dikke kus

  • 28 Maart 2007 - 13:27

    Leòn:

    Ey El uit de kooi!

    Eigenlijk ben ik best jaloers op jou stage plek, jij hebt tenminste wat te doen. No span op het werk is echt niet leuk, just believe me... ;)

    Wat lagen jullie trouwens vroeg op bed dan... Wij werden pas rond half 6 's ochtends opgehaald en om 6.50 uur waren we bij White Beach. Hele dag niets gedaan, maar jah het weer was toch wel weer op z'n zondags hè? ... ;)

    Dikke kus Leòn


  • 28 Maart 2007 - 15:06

    Rian:

    Haha Elly! Die jongen waamee jij op de foto staat met dat rasta haar en dat streepjes shirt komt uit Aalst! Wat is de wereld toch klein!

    Liefs, Rian

  • 28 Maart 2007 - 15:17

    Nicole:

    Heey El!
    echt super weer om te lezen hoor! begin er gewoon jaloers op te worden...wat een heerlijkheid! als je geen 8 personen kunt vinden, ga ik wel mee!
    x Nicole

  • 29 Maart 2007 - 01:13

    Suzie:

    Yo Ellebel, Sorry voor de late reactie, maar in het thema van no span komt het mooi overeen..;) Super verhaal weer meidje en je hebt inderdaad heel wat meer uitdaging op je stage dan ik, toppie! Ben blij voor je!
    Hhaha, super vet weer hali gali!! Jahoe! Zou heeeel vetjes wezen als je die reis gaat maken, klinkt allemaal heel erg vet!! Zou toppie zijn om dat allemaal te zien en allemaal te doen zoals kayaken, klimmen en al die andere gave actieve dingen!
    Geniet maar weer meidje...en van die regen: ik doe met je mee!! :(
    Goeie week weer!

    Veel liefs Suus

  • 29 Maart 2007 - 08:12

    Belle:

    Hey Hey,

    Je hebt weer super je best gedaan op stage lees ik, dan heb je het ook verdient om van zo'n geweldig aanbod te genieten in de meivakantie, super gaaf!
    leuk je even gesproken te hebben op msn
    kus kim (bapke)

  • 01 April 2007 - 11:19

    Belg:

    Hoi El
    Weer even geleden dat ik gekeken heb maar daarom zeker niet minder aan je gedacht. Wat een toppie verhalen echt leuk dat je zo geniet. Ik mail je snel weer want een hoop te vertellen, geniet er nog van ene tot mails. o ja mail me je adres even dan kan ik ook iets met de post sturen want heb je adres niet.
    dikke kus belg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Ik ga voor 11 weken naar Suriname. Hier ga ik stage lopen op de Vrije school in Paramaribo.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 757
Totaal aantal bezoekers 41901

Voorgaande reizen:

27 Februari 2007 - 27 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: