Kleurig weekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Jansbeken - WaarBenJij.nu Kleurig weekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Jansbeken - WaarBenJij.nu

Kleurig weekend

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

05 Maart 2007 | Suriname, Paramaribo

De dagen voor het weekend stonden vooral in het thema van ‘het ontdekken van de stad en omgeving’.
Woensdag hebben we met Prem een rondrit gehad door de stad. Van het Wassenaar van Paramaribo tot de minder goede buurten. Een groot verschil, in Wassenaar zijn ze bezig met hardlopen, luieren en er zijn geen kinderen te zien. In de minder goede buurten stikt het van de kinderen en hangen ze vooral rond op straat.
Verder heeft Prem veel verteld over de stad, alles proberen te onthouden, zodat wij zelf de stad konden gaan verkennen.
Het alleen al naar de stad gaan is een grote belevenis. Je kan op elke plaats langs de weg je hand opsteken en het busje stopt voor je neus (als het goed is). Om te stoppen moet je, net als in Nederland, op het knopje drukken (al maakt het hier een hard piepend geluid) en dan stopt de chauffeur zo snel mogelijk. Als je dan eenmaal in de stad bent, wordt er regelmatig naar je gefloten, gesist of ze gaan een liedje zingen. (“Sinterklaas kapoentje, gooi wat in mijn laarsje...”) Negeren is dan negen van de tien keer het beste, al kan je je vast wel voorstellen dat dat niet altijd lukt.
Het zoeken van de bus om ook weer “thuis” te komen, was de eerste keer een ramp. Ten eerste wisten we de weg nog niet helemaal in de stad, dus we liepen maar wat rond te dwalen. Op de gok kwamen we bij een busstation dus we waren helemaal opgelucht! Wij op zoek naar de bus PK (Paramaribo, Kwatta) of PKW (Paramaribo, Kwattaweg) maar geen spoor te bekennen. Na heel wat bussen gehad te hebben besloot ik iemand aan te spreken, deze begon dan ook heel hard te lachen en vertelde ons dat we nogal een eind gelopen moesten hebben...Waar we moesten zijn, was namelijk een eind hier vandaan. Uiteindelijk viel het nog wel mee, maar door de hitte was ik erg blij dat we de juiste bus gevonden hadden.
Dit soort momenten nemen gelukkig af (je krijgt steeds meer herkenningspunten) al blijft het een gezoek.
Het eten is hier lekker, de eerste (“vat”) hamburger heeft mijn mond al gevonden, maar ook de gerechten die door de vrouw van Prem gemaakt worden en we z’n allen eten zijn prima.

Dit weekend stond de trip naar Nickerie op het programma om “Holi Phagwa” (Hindoestaans nieuwjaar) te vieren. Of wel: Een hoe maak ik je zo kleurig mogelijk feest.
De busreis duurde behoorlijk lang, zo’n vijf en een half uur, al was er genoeg te zien. We zijn gestopt in Groningen, hier verbleven vroeger Hollandse boeren. De Groningers herdenken graag, want er waren nogal wat beelden te vinden. Verder zijn we ook gestopt bij Wageningen, hier stond groot beeld van een vrouw waarvan een borst was afgesneden. Dit ter ere van de afschaffing van de slavernij. De afgesneden borst verwijst naar een van de gruweldaden van een slavenhoudster die haar echtgenoot een borst van een slavin geserveerd had.
Na de overige stops om te eten en je benen te kunnen strekken kwamen we aan het eind van de middag in Nickerie bij onze slaapplaats aan.
Rond half negen zijn we vanuit daar vertrokken om op een plek de maansverduistering, en dus het begin van Holi Phagwa, mee te maken. Hier zaten veel Hindoestaanse gezinnen te wachten op dit moment. Ondertussen werd er door een groep mannen gezongen. Toen de maansverduistering plaats vond, kon iedereen meelopen naar de brandstapel. Hier werd eerst rondom gedanst en daarna aangestoken. Het aansteken van de brandstapel doen ze het het kwade te verbranden en dus achter je te kunnen laten. Een goed begin van een nieuw jaar.
Onder het genot van roti, muziek en vuurwerk heb ik genoten van dit ritueel.
Vervolgens zijn we met de hele groep terug naar de slaapplek gegaan om nog wat te drinken en vervolgens mijn bed op te zoeken, aangezien we om negen uur weer klaar moesten staan in een witte outfit. (Onder het motto van: poeder maar raak)
Helaas regende het ontzettend hard en waren we bang dat dit feestje letterlijk in het water zou lopen...Na het ontbijt met roti, heerlijk zo’n kruidige gevulde pannenkoek op de vroege ochtend, werd het wat droger en begonnen we met de rondrit door Nickerie om dit feest mee te vieren.
Sommige studenten hadden zelf al gekleurd poeder gekocht dus hiermee werden we al mooi versierd. Bij de zus van Prem aangekomen, kregen we lekkere typische Surinaamse hapjes en wenste ze ons ieder apart een Holi Phagwa. Hierbij krijg je poeder op beide wangen en geeft ze je een hand, dit mag je dan ook terug doen. Ondertussen kwamen er meerdere mensen van de plaatselijke bevolking in groepen aan terwijl ze zongen, dansten en ons bepoederden.
Het gooien van dit poeder betekent de inwijding van de lente en de felle kleuren geven dan ook de kleuren van de bloemen aan. De parfum die daarnaast gespoten wordt, staat voor de geur van de lente.
Na het bezoeken van meerdere familieleden van Prem stonden we op straat even stil, dit om op het andere busje te wachten. Opeens kwamen er een grote groep mensen aan en maakten ons busje open en begonnen ons helemaal onder te poederen!! Geweldig om mee te maken, ik moet er nog steeds om lachen. Deze mensen zullen wel gedacht hebben: “we zullen die bakara’s (blanken) wel eens laten zien hoe het moet”. Helaas smeerden ze ons ook onder met zwarte verf, deze stonk ontzettend en maakte het fleurige geheel wat somberder.
Door de aanhoudende tropische regenbuien besloten we om terug te keren om nog wat te eten en vervolgens terug te rijden naar Paramaribo en ons schoon te douchen!
Het was een hele ervaring om dit ritueel mee te mogen maken, vooral het feit dat de Hindoestaanse ons (de bakara’s) het feest vol enthousiasme lieten meevieren.

Vandaag zijn we voor een kennismakingsgesprek op stage geweest bij mevrouw Tjoe (hoofd van de school). De eerste indrukken zijn prima. Ze moeten roeien met de riemen die ze hebben maar willen het maximale uit het kind halen. Ook zijn ze in onderbouw bezig met een zorgplan. Dit geeft ons de indruk dat het een school is die voor dit land, ten opzichte van andere scholen, verder in ontwikkeling is. Ook staan ze open voor inbreng en plannen van ons.
Ik ga stage lopen in klas 3, groep 5, en morgen gaat de stage beginnen! Spannend, maar ik ben benieuwd en heb er zin in.

Komende dinsdag beginnen we met het hele huis hier aan een curus salsa! Twee keer in de week, op dinsdag en vrijdag, 2 uur lang. Dat wordt swingen!!

Verder wil ik jullie weer bedanken voor de lieve smsjes en mailtjes die ik ontvang en die jullie op de site zetten, fijn om te lezen en doen me dan ook goed. (ga vooral zo door  )

Liefs en tot snel!

  • 05 Maart 2007 - 18:13

    Kim:

    Hee bellie,

    hier even een korte reactie want yahoe ik ben de eerste op je site.....
    haha dit is masterlijk

    kusje kimmie

  • 05 Maart 2007 - 18:20

    Nicky:

    Wauw wat leuk allemaal! Lijkt me een bijzonder weekend en een goede start van je tijd daar! Leuke foto's ook, jammer alleen dat je geen foto's hebt van het kleurenfestijn met de poedertjes. Heel veel succes met je stage deze week, het zal er wel anders aan toe gaan dan de stage hier, maar ik denk niet minder leerzaam.
    Hou je goed he, tussen de zonneschijn en de regenbuien door!
    Dikke kus van Nickel

  • 05 Maart 2007 - 18:23

    Je Grote Broer:

    Hee zusje,
    Is weer eens een wat andere manier om mensen te versieren, dat gekleurde poeder, misschien iets voor mij om te onthouden en hier in Eindhoven uit te proberen. Ook wel fijn dat er naar je gefloten wordt, en zelfs gezongen, want dan lig je nog goed in de markt. Heb je geen kaart gekocht van Paramaribo zodat je altijd de weg kan vinden. Of blijkt het toch te moeilijk voor vrouwen om kaart te lezen? Ik ben in ieder geval blij dat je het zo naar je zin hebt en dat je eindelijk eens iets moet gaan doen want van die feestverhalen word ik een beetje depri, plaats de volgende keer maar een harde werker verhaal dan voel ik me niet alleen in deze.
    Dikke kus

  • 05 Maart 2007 - 18:41

    Hanneke:

    Hee Bel,
    Je ziet wel dat iedereen benieuwd is naar je verhalen, we zijn er allemaal snel bij om alles te lezen :)
    Pracht-verhaal! Haha..Echt heel erg leuk om te lezen. Dat feest stond hier ook in de krant, dus had al een beetje een indruk gekregen maar zo met jou is het natuurlijk véél leuker!
    En.....stage in groep 5! Helemaal prachtig, je wilde toch rond groep4 zoiets? Maak er wat van meid, maar dat kun je!
    Hele dikke kus van mij

  • 05 Maart 2007 - 18:47

    Kim:

    Heey meissie,

    Hier een 2e reactie van mij maar nu heb ik je verhaaltje even goed doorgelezen :) en ben ik er even voor gaan zitten.
    Wat een leuk bus verhaal gege, ik zie jullie al helemaal lopen als 2 verdwaalde die niet weten waar de bus is haha maar gelukkig had je hem "redelijk snel" gevonden :) En onthouden die herkenningspunten he ;)

    Leuke outfit trouwens met al dat poeder ;),ik zie het ook al helemaal voor me hoe jij in een deuk ligt, als al die mensen jouw bus binnen komen gestormd!! GEWELDIG.
    Zo als ik las moet het een super leuk feest zijn geweest.

    Fijn dat de eerste indrukken goed zijn van je stage plaats.
    Ook wel een hele ervaring om het daar anders te doen met de dingen die je hebt...Het kan ook niet allemaal zo luxe zijn als in NL natuurlijk, Echt wel een hele gave ervaring lijkt me.
    Ik ben heel benieuwd hoe het je gaat bevallen....Vast goed.

    Nou meis swing erop los bij de salsales.EN geniet...

    Dikke kus en knuffel Wissie

  • 05 Maart 2007 - 19:05

    Nien:

    jaja, ook onze nien is er snel bij haha:-)
    cool verhaal man! lijkt me echt een super belevenis met al die hindoestanen en t poeder enzo. wel leuk om te lezen dat het busvervoer schijnbaar in alle zuid-amerikaanse landen hetzelfde is. In peru werkt het namelijk precies hetzelfde:-)

    succes morgen op je eerste stage dag!
    dikke kus
    nien

  • 05 Maart 2007 - 21:09

    Tjeu:

    Hoi Ellen,
    wat een belevenissen en dan nog de tijd om zoveel op te schrijven. Dit wordt een compleet boek, misschien kun al eens kijken of je een uitgever kunt vinden. Maar serieus, geweldig dat je zoveel kunt en mag meemaken. Dit is bagage voor je verdere leven. Ik vraag me af of je je daar nog met ons Nederlands kunt redden of dat jij over een tijdje ook Papiemento gaat praten.
    Wellicht dat de kinderen je dat op school wel bijbrengen.
    Overigens die tip van Pieter over het kopen van een kaart. Hij moet toch dat boek maar eens lezen met de titel: "Waarom vrouwen geen kaart kunnen lezen en mannen niet kunnen luisteren". Zeer leerzaam. Maar jij kunt je tijd beter besteden, denk ik. Je krijgt maar een kans voor je eerste indruk en die waren in elk geval positief. Ben benieuwd hoe het lesgeven je gaat bevallen. Ik zal je belevenissen verder volgen

    Tjeu

  • 05 Maart 2007 - 21:10

    Nicky:

    Wat een verrassing, toch nog foto's van de gekleurde poedertjes! Ik was gewoon te vroeg met m'n reactie ;).
    Swing it out baby!
    xx Nickel

  • 06 Maart 2007 - 08:04

    Ester:

    Wat leuk om je verhalen te lezen. Ik moet zeggen dat ik er heel wat in terug herken. Toen ik in Nepal was, heb ik ook Holi gevierd. En die roti's... Zorg maar dat je recepten meeneemt, dan neem ik ze graag weer van je over...

  • 06 Maart 2007 - 08:42

    Suzie:

    Wow, dat klinkt als een erg gaaf weekend! Echt een hele ervaring om dit zo mee te mogen maken! En al die nederlandse plaatsnamen, blijft je een beetje reminden aan Nederland he ;) Lache!
    Jou kennende zul je nog wel vaak zat in de stad te bevinden zijn (al hoewel de winkeltjes wel tegenvielen toch), dus die weg die komt er nog wel in :)
    Da waren trouwens wel een hele lading fotos, maar érg leuk om te zien. Zo krijg je een leuke en goede indruk.
    Nou succes op stage meid. Je kunt het!

    Liefs, dikke kus Suus

  • 06 Maart 2007 - 15:37

    Aleksandra:

    Hoi Ellen!!!
    Leuke foto's en leuke verhalen zeg!!
    Ik heb net mijn cito-uitslag gekregen!
    Ik heb 550!!!!!!!!!!!!!
    Veel plezier en geniet daar!
    Wij missen je wel hoor!!!
    -xx- Alek

    P.S. Ik moet nog 3 weken in het gips!

  • 06 Maart 2007 - 17:20

    Lieke:

    Zo dat was vast een mooie ervaring, zonsverduistering en fleurig wit!
    Ga je ook nog iets anders doen dan roti eten ;) ?

    Ik hou je in de gaten! Haha, Groetjes Lieke

  • 06 Maart 2007 - 18:31

    Belgje:

    Hey el,
    Wat een leuke verhalen zeg, echt super. Zou je zo achterna reizen. Hopelijk is je stage leuk en leerzaam, heel veel succes in ieder geval!
    Ik mis je wel hoor maar dat weet je wel.Hier is alles goed alleen Jesper heeft zondag zijn hand gebroken. echt erg maja komt wel weer goed. Thuis is het hetzelfde. Dikke kus en tot snel
    xxx belg

  • 06 Maart 2007 - 18:47

    Sandra:

    Hey Hey
    Erg leuk inderdaad om te lezen dat je al zoveel hebt gedaan en meegemaakt hebt in die korte tijd dat je daar bent! Het lijkt mij ook echt super leuk om dat feest van zo dichtbij mee te maken!
    Volgens mij heb je je eerste stagedag er op zitten, ben heel benieuwd hoe het was, maar dat zullen we vast in je volgend verhaal lezen!
    Heel veel plezier deze week en succes met je klas(je)!!!

    Liefs Sandra

  • 06 Maart 2007 - 20:06

    Kimmie:

    hey poederdoosje ;),
    klinkt goed! Gelukkig hebben jullie je huisje toch nog gevonden. Groep 5, leuke groep. een zorgplan? wow, klinkt goed voor een school daar, super! heel veel succes met de salsa, laat die heupen maar swingen!
    groetjes Kim (bapke)

  • 07 Maart 2007 - 07:31

    Jozina:

    Ha die El,
    wat een geweldige verhalen zeg!!!Geniet er maar lekker van......Ook erg leuke foto's, ben gewoon echt jaloers!!
    Ik heb gisteren, heel burgelijk, jouw poetsbuurt overgenomen, is ook heel gezellig!!
    Ik hoop dat jij ook weer lekker schoon bent geworden??
    liefs en groetjes Jozina
    p.s. als je terug bent moet je mij ook maar eens de salsa leren!!

  • 07 Maart 2007 - 14:27

    Rian:

    He Elly-Belly, wat fijn dat jullie het naar je zin hebben daar. Ons weer is hier ook fantastisch! Heel de dag regen, veel plassen en 12 graden! heerlijk!
    Op school heb je nog echt niets gemist hoor, dus maak je daar maar niet druk om!
    Veel succes met stage lopen allebei!
    Liefs, Rian

  • 07 Maart 2007 - 16:56

    Pa En Ma:

    jodelahitieeeeeeee uit tirol. Hartstikke leuk zon feest, maar jodelen is ook leuk net als langlaufen.... Hebben nu internet gevonden en je belevenissen gelezen. heel fijn en veel succes in je klasje. Kusjes van iedereen hier! Aufwiedersehen pap en mam, G&G

  • 08 Maart 2007 - 11:07

    Leòn:

    Dag meisje uit 'de kooi' (nee flauw grapje),

    Leuke foto, je ziet er echt uhm... gekleurd uit! Leuke foto's verder. Veel succes met stage lopen en zie je vanmiddag wel weer!

    Gegroet, nr. 5 boven

  • 09 Maart 2007 - 16:26

    Marleen:

    En in Veldhoven regent het nog steeds... En jij maar in je hempie op de foto! Haha, goed bezig. Dat Holy Phagwa klink cultureel verantwoord en errug leuk. Heerlijk dat 'smijt-maar-lekker-rond-met-kleurtjes'idee! Succes met je stage.
    Dikke kus

  • 09 Maart 2007 - 20:48

    Thea:

    Hoi Ellen
    Zo te lezen heb je er al een hele belevenis opzitten. Het lijkt me ook een geweldig land,misschien om een keer op vakantie te gaan.
    Hier gaat alles zijn gangetje. Danielle is weer terug van haar reis naar Afrika. Ze heeft ook enorm genoten en veel beesten gezien.
    Ik wens je een heel gezellige tijd en tot ziens.

    groetjes Thea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Ik ga voor 11 weken naar Suriname. Hier ga ik stage lopen op de Vrije school in Paramaribo.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 447
Totaal aantal bezoekers 41877

Voorgaande reizen:

27 Februari 2007 - 27 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: