Kriebels jeuken naar meer! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Jansbeken - WaarBenJij.nu Kriebels jeuken naar meer! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Jansbeken - WaarBenJij.nu

Kriebels jeuken naar meer!

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

28 Februari 2007 | Suriname, Paramaribo

Hier zit ik dan met mijn laptop, in het warme klamme klimaat van Suriname! Als eerste wil ik jullie zeggen dat de reis prima is gegaan en ik hier goed op mijn plek zit. Ik ga proberen om jullie de vele indrukken die ik in korte tijd heb opgedaan, te vertellen.

Dinsdagochtend, heel vroeg in de morgen, was het tijd om op te staan en naar Schiphol te vertrekken. Na vele malen wegen, passen en meten was het me gelukt om alles in mijn koffer en handbagage te krijgen. Op Schiphol aangekomen, mochten we meteen beginnen met geld uitgeven. Achja, het is ten slotte toch mijn hobby, dus waarom ook niet? Mijn koffer was namelijk 2 kilo te zwaar en dat betekende dat ik 30 euro moest betalen. Het inchecken verliep heel soepel dus we hadden daarna tijd genoeg om nog wat te gaan drinken met z’n allen. Hier begon het aftellen van de minuten. Toen Hanneke en Kim aankwamen, was het tijd om richting de douane te lopen.
Na iedereen een dikke knuffel en kus gegeven te hebben, met een traan, ging mijn avontuur echt beginnen!
Bij de controle van mijn handbagage moest de laptop uit mijn tas en werd ik gefouilleerd (schijnbaar was ik toch wat verdacht...) Na even te hebben gezeten, konden we al vrij snel in het vliegtuig.
Hier hebben we een tijdje moeten wachten, aangezien er nog koffers uit het vliegtuig moesten van mensen die uiteindelijk toch niet meevlogen. Ondertussen hebben we ons vermaakt door naar de ouders van Linda op het panoramaterras te zwaaien.
Om half 11 vertrokken we dan eindelijk! Als eerste werd het tijd om de gekregen kado’s te bewonderen. Helemaal geweldig, super bedankt! De dvd ben ik ook meteen gaan kijken, helaas heb ik niet alles kunnen verstaan, maar dat mocht de pret niet drukken! Vriendinnetjes, super super super bedankt, ik heb ontzettend gelachen en zal deze nog vaak gaan bekijken.
Na ruim 9 uur in de lucht te hebben gehangen en vele malen koffie, lekker bakkie, thee, iemand een kopje thee, theetijd te hebben gehoord, de o-zo-geweldige films en series te hebben gezien (denk aan the love boat, natuurseries, Jetix en ‘keep moving’) kwamen we met een zachte landing aan in Suriname.
De zon scheen volop, hier moesten onze ogen dan ook even aan wennen. Een warme, klamme hitte viel om ons heen waardoor we snel naar binnen liepen en door de paspoortcontrole heen gingen. Na even in de rij te hebben gestaan werd het tijd om ons koffer te gaan zoeken. Deze lagen al mooi op ons te wachten, viel dat even mee! 
Bij de uitgang stonden er vele mensen met briefjes te wachten, onze chauffer was snel gevonden. Even dacht hij dat “Jans Beken” en Ellen twee personen waren, maar nee, ik ben toch echt gewoon een persoon. Ondertussen vielen er grote dikke druppels, dus zijn we snel in het busje gaan zitten. Na even gewacht te hebben totdat iedereen er was (6 andere studenten) zijn we aangereden.
Er volgde een rit van een dik uur waarbij ik mijn ogen uitkeek. Aan de linker kant rijden is wel even wennen, maar ook de wegen, natuur, verschillende soorten huizen en winkels is het rondkijken waard. Met op de achtergrond hits van 2 jaar geleden was het een en al genieten en kreeg ik onzettend veel fijne kriebels.
Na het afzetten van de 6 andere studenten stonden we ineens niets vermoedend stil en werd er geroepen “Kwattaweg”. Wow, zijn we er nu al? Na onze koffers te hebben gekregen liepen we ‘ons huis’ binnen. Hier werden we meteen ontvangen door verschillende studenten en al snel kwam Prem (huisbeheerder) aangelopen. Daarmee hebben we eerst een tijdje zitten kletsen, onder het genot van een aantal glazen water om ons vochtgehalte op peil te houden.
Toen werd het tijd om onze kamer te gaan bekijken, door wat problemen in het ‘management’ zoals Prem het omschreef, hebben Linda en ik samen een kamer. Wel hebben we een eigen badkamer en keuken. De kamer is prima, alleen hebben we voor 2 personen wat weinig opbergruimte, maar hieraan wordt gewerkt. Prem en zijn vrouw zijn ontzettend vriendelijk en gastvrij, al snel kregen we wasmanden, extra pannen, bestek, strijkijzer, waterkoker en een anti-muggen apparaat.
We besloten om alle indrukken en informatie proberen te laten bezinken en kennis te maken met de andere huisgenoten. In totaal zitten we hier met 18 studenten, vooral uit het noorden van Nederland, met verschillende studierichtingen.
Deze avond was er een gezamelijke maaltijd, dit is twee keer per week, er komen dan ook studenten van andere huizen hier uit de buurt. Veel handen schudden en namen onthouden wat niet echt wil lukken, komt vast allemaal vanzelf.
Na het lekkere eten (rijst, kip, komkommer) en nog even natafelen kreeg ik een behoorlijk dut en dus besloten we om ons koffer uit te pakken en ons bed in te duiken. De klamboe rond mijn bed spannen en zorgen dat deze onder de matras zit en blijft zitten kostte nogal wat werk en zweet! Maar toen ik eenmaal lag, was ik zo vertrokken.

Last van de muggen heb ik nog niet echt, al zit hier iedereen onder de muggenbulten. Verder is het wel wennen aan de warmte en klamheid, of Vichy zijn werking hier kan uitoefenen is nog maar de vraag! ;)

Vandaag staat op het programma een rondrit met Prem door Paramaribo (een uur geleden al, maar hij is er nog niet, relaxed, alles op zijn tijd!), inkopen doen in de stad en zien wat er op ons pad komt.
Komend weekend gaan we waarschijnlijk naar Nickerie, hier wordt het nieuwjaarsfeest gevierd door de Hindoestanen, “Phagwa” genaamd. Hierbij wordt je met allerlei kleurstoffen in een witte outfit versierd. Ben benieuwd.

Lieve allemaal, hartstikke bedankt voor al de smsjes die ik heb gekregen, deze doen me goed. Het is hier wennen, maar dit alles komt goed en ik heb ontzettend veel zin in wat ons allemaal te wachten staat!

Liefs Ellen

P.S Mijn adres is: Kwattaweg 70, Paramaribo, Suriname

  • 28 Februari 2007 - 15:11

    Maarten:

    Ellie,

    Ben heel blij dat het allemaal goed gegaan is !! En ik snap dat wel bij de douane, je bent altijd wel een beetje verdacht geweest :P Super veel plezier en ik volg je op de voet.

    Liefs (K)

  • 28 Februari 2007 - 16:00

    Marlie:

    Hoi El,
    Leuk om te zien waar je de komende tijd vertoeft. Wat een verschil met hier. Vanaf het moment dat je weg bent regent en waait het. Wist je vanmorgen wel wat je aan moest? Als ik in je kast kijk hangt hier nog zo veel! Dochterlief relax en geniet, ik volg je avonturen.
    Kus,tot horens.
    M.

  • 28 Februari 2007 - 16:02

    Je Grote Broer:

    Hee lieverd,
    Ben blij te horen dat je goed bent aangekomen. Het kan ook niet anders dan overgewicht met die 23 t-shirtjes, maar werkte je smoesje dat jij minder weegt dan de gemiddelde passagier niet??? Maar op je foto's ziet het er allemaal wel leuk uit, zo heerlijk ongedwongen lijkt het allemaal. Misschien iets voor mijn, afspreken om 10 uur nog lekker een uur langer blijven liggen en dan uiteindelijk om 11 uur aan komen kakken, dat zie ik wel zitten hahaha, ga de komende dag maar lekker genieten en dan straks veel ervaringen opdoen in het onderwijs daarzo. Denk er wel aan om als eerste de klas uit rennen aan het eind van de dag anders nemen ze je dadelijk niet meer serieus!!!
    Dikke kus

  • 28 Februari 2007 - 16:08

    Hanneke:

    Joehoe, je bent er!! Echt heel fijn om te horen en te lezen dat alles tot nu toe goed is gegaan. Logisch dat het even wennen is, zo'n andere cultuur en klimaat, maar fijn dat iedereen jullie zo goed opvangt. Lieve El, wil zoveel zeggen maar laat het hier even bij. Ontzettend veel plezier.
    Liefs Han

  • 28 Februari 2007 - 16:13

    Hanneke:

    Joehoe, je bent er!! Echt heel fijn om te horen en te lezen dat alles tot nu toe goed is gegaan. Logisch dat het even wennen is, zo'n andere cultuur en klimaat, maar fijn dat iedereen jullie zo goed opvangt. Lieve El, wil zoveel zeggen maar laat het hier even bij. Ontzettend veel plezier.
    Liefs Han

  • 28 Februari 2007 - 16:23

    Nicky:

    Mooi om te lezen dat alles goed verlopen is Elleke! Een hele cultuuromslag zo te lezen en te zien, erg gaaf. En ook de kans om veel nieuwe mensen te ontmoeten en leren kennen. Wanneer gaat de stage eigenlijk van start? Heel veel plezier en heel veel succes!
    Dikke kus Nickel

  • 28 Februari 2007 - 18:42

    Kim:

    Hey meissie,

    Fijn om iets van je te horen :) En om te lezen dat je goed bent aangekomen :)(met koffers haha) !!!
    Wat een lang verhaal met allemaal mooie en leuke indrukken SUPER ik krijg er een helemaal "wauw" gevoel van alles wat je verteld..!!
    Fijn dat er zoveel studenten zitten. En nu maar hopen dat je niet wordt "lek" geprikt door de muggen.

    Lieverd geniet daarvan alles wat je doet en wat je meemaakt.

    Hele dikke kus en knuffel Kim

  • 28 Februari 2007 - 19:26

    Chrisje Karsmakers:

    Ellen,
    Genieten!
    En stop wat zon in een doosje voor hier...............

  • 01 Maart 2007 - 03:05

    Suzie:

    Yo Ellebel! Je bent er, eindelijk!! Jij komt daar echt wel ff in een heel andere omgeving terecht..nog geen cultuurshock? Maar gaaf hoor en wat een ervaring! Ik had ook niet anders verwacht dat je bij moest betalen, hihi. Grappig is dat linksrijden he, ik moet dalijk weer wennen aan rechtsrijden ;) En als eerste maaltijd kip met rijst haha, alleen de bonen ontbraken nog. :) Heel leuk dat je met zoveel studenten in een huis zit..
    Ga nu eerst idd maar lekker ff rondstruinen daar en alles een beetje verkennen en ik kijk alweer uit naar je volgende avontuur/ verhaal! Ps. Ben benieuwd of je snel aan dat relaxte went...

    Een dikke knuffel, xx Suus

  • 01 Maart 2007 - 07:02

    Nicole:

    Hey El!
    wat ontzettend leuk om te lezen allemaal zeg! je bent nu al een geboren schrijfster...of heb je stiekem thuis geoefend? Het ziet er allemaal geweldig uit zeg!! en meteen al die mensen en een feest dit weekend...heerlijk gewoon.
    Super dat je er bent!
    Liefs Nicole

  • 01 Maart 2007 - 09:29

    Nien:

    ha el! echt vet allemaal zeg! cool om je foto's te kijken. fijn dat de reis enzo allemaal goed gegaan is! last van een jetleg?
    kussie
    nien

  • 01 Maart 2007 - 09:39

    Anneke & Rob:

    Dat ziet er echt heeeell GGGaaaaff uit!
    Wij zijn ook echt jaloers op je. Geweldig geniet er van want de tijd vliegt!
    Hoe moet dat nu met die koffer als je terug vliegt Kun je geen kadeautjes en leuke dingen mee terug nemen! Moet je toch echt wat t-shirts achter laten.
    Groetjes en we blijven je volgen.

    Anneke

  • 01 Maart 2007 - 13:44

    Marleen:

    En dan eeeeindelijk is er een berichtje van mij! Meid, wat zit ik hier met een genot je verhaaltje te lezen. Lekker weertje, spijlen voor de keuken, onder de klamboe; echt het buitenland!
    Trouwens die opmerking over opbergruimte, haha, je zal wel teveel bij hebben ;)...
    Nogmaals sorry van de miscommunicatie de afgelopen dagen, ga ik dubbel en dwars inhalen!
    Geniet van alle eerste indrukken!
    Dikke kus, Marlenis

  • 02 Maart 2007 - 08:17

    Ester:

    Fijn dat je het naar je zin hebt tot nu toe. Ik ben benieuwd hoe je stage gaat. Ik hoop dat je meer dan genoeg tijd overhoudt om rond te reizen?

  • 02 Maart 2007 - 15:48

    Kimmie:

    Hey Belle, ook jouw verhaal klinkt onzettend goed (lijkt er veel op dat van lin ;) ) gelukkig is de reis goed verlopen en het weer lekker warm. Have fun!
    kus kim (bapke kim voor de duidelijkheid, ik zie dat je meer kimmen kent ;))

  • 05 Maart 2007 - 14:07

    Suzanne:

    mm.. heb jij niet standaard te veel gewicht in je koffer, kan me namelijk van andere vakanties nog iets vaags van herinneren, ;-D
    Leuk om je ervaringen te lezen, en de foto's geven een goede indruk. veel succes met je stage
    dikke kus suus V

  • 09 Maart 2007 - 08:42

    BOB:

    Ja ja, het heeft even geduurd, maar hier is een berichtje uit het oooooosten :) Fijn voor je dat het toe nu toe zo goed bevalt. Zul je lief zijn voor de kindjes daar? ;) Veel plezier verder en niet te bruin worden he, je bent niet op vakantie! :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Ik ga voor 11 weken naar Suriname. Hier ga ik stage lopen op de Vrije school in Paramaribo.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 41913

Voorgaande reizen:

27 Februari 2007 - 27 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: